pomoc příteli
jaruska
dobrý den,muj přítel už pět let kouří marihuanu týdně tak asi pět cigaret.Začínám z toho mít strach nebot již bez toho nemuže být.Říká že se dostává do pohody a zapomene na všechny problémy.Je fakt že po cigaretě je uvolněný a milý problém je že když nehulí tak je nervozní,vše ho rozčiluje nic ho nebaví o sexu ani nemluvě.Prý potřebuje klid.Začíná být nervově labilní.Nedovede si představit že by týden vydržel bez cigarety.Je možné že by byl tak psychicky na marihuaně zavislí?Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Psychicky závislí můžeme být na čemkoli - ať už jde o drogy (marihuana), lidi (přítelkyně), nebo nějakou činnost (práce). To, co popisujete, nasvědčuje tomu, že si na marihuanu přítel zvykl a stala se do jisté míry součástí jeho dne. Jestli se však ptáte na to, co s tím, pak už je odpověď složitější. Záleží na tom, jestli to vnímá přítel jako problém, se kterým by chtěl zkusit něco dělat. Doporučila bych Vám promluvit si s ním o tom, jak se cítíte, jak vnímáte jeho chování, že máte strach o jeho zdraví, o důsledky užívání na váš vztah. Zkuste se vyhnout výčitkám a obviňování. Můžete se ho zeptat, jestli s tím chce zkusit něco dělat. Rozhodnutí, jestli budete s člověkem, který užívá marihuanu, je už jenom na Vás. K situaci Vašeho partnera mě napadá ještě jedna věc. Někteří lidé jsou celý život trochu skleslejší, mírně depresivní, úzkostní apod. Neprojevuje se to u nich ale tak silně, aby to oni sami, nebo jejich okolí, vnímalo jako velký problém. Když takový člověk vyzkouší drogu jako je marihuana, zjistí, že je mu o poznání lépe. Marihuana je pak do jisté míry "automedikací" např. na jeho mírné sklony k depresím. Někdy stačí, aby takový člověk bral slabá antidepresiva, a chutě na drogy ho přejdou. Uvádím to jenom jako jednu z možných variant a Váš přítel nemusí mezi takové lidi patřit. To už by měl ale posoudit odborník. Nevím, jestli Vám to takhle stačí. Kdyby něco, ozvěte se. S pozdravem, Gabriela Koryntová.