Syn v tom asi jede - jak se zachovat a jak to potvrdit?
rodič
Hezký den, podle příznaků, uváděných na Vašich odkazech, máme dojem že syn ( 23 let) užívá omamné látky ( nejspíše trávu). Našli jsme u něj náhodou několik malách sáčku o kterých nedokáže vysvětlit co v nich je a odkud je má, poslední dobou změnil své chování, je podrážděný, zhubl, velmi často se při sezení lehce pohupuje ( třes), ztácí se nám menší částky peněz a on se samozřejmě nepřiznal, chodí za ním na krátké návštevy týpci a pod. Jsem nerozhodnutý jak se zachovat - radikálně ho tzv. "vyhodit na ulici" - pokud toho co nejdříve nenechá nebo ho poslat na pohovor do centra či potvrdit braní drog testem z lékárny ... Máme s ním často diskuze - spíše naše monology - on víceméně nereaguje ale beze změny. Výhružky z dřívějška taky nebere vážně... Prosím poďte. Děkuji. táta

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, změny chování, které popisujete, i to, že se Vám ztrácí peníze, by mohlo napovídat nějakým problémům s návykovými látkami, ale takhle po internetu si netroufám to potvrdit ani vyvrátit. V každém případě, pokud by šlo o marihuanu, na kterou máte podezření (i když zhubnutí a třes rukou ani ztracené peníze tomu moc nenasvědčují), je asi vyhození na ulici příliš ostrá reakce. Nevím také, jestli dospělého syna se sluší někam "posílat", pravděpodobně byste tím stejně ničeho nedocílili. Spíše bych s ním zkusila mluvit jako s dospělým, za sebe zodpovědným, člověhem. Asi bych určila jasná pravidla, za kterých může jezdit domů: nebudou za ním chodit divní lidé, nebudou se ztrácet peníze, nebude na Vás hrubý atd. Na druhou stranu by si měl být jistý, že nebudete nic hledat v jeho osobních věcech. Zkuste se s ním bavit také jinak než monologem a výhružkami, zeptat se ho na jeho vztah k drogám a bez zděšení a výčitek ho vyslechnout. Jak vidíte, dosavadní přístup stejně nikam nevede a pokud nebydlí většinu času doma, nemůžete ani kontrolovat, co jinak dělá. Také byste se měli domluvit, jak to bude s penězi. Pokud ho na studiích živíte, znamená to, že si možná za Vaše peníze kupuje drogy. V tom případě by si měl začít vydělávat sám, pak už to pro něj nebude zdaleka tak jednoduché a přitažlivé.