co mame delat?
Zsusi
Dobry den, potrebuji poradit. Moje maldsi sestra (18), me je 22, ma problemy s alkoholem, THC a zjistila jsem ze i pervitin(nasla jsem psanicka a sacky). Nasli jsem jeji omluvny list, kde je velka absence. Tento rok je v maturitnim rocniku. Cela situace se zhorsila natolik, ze skoro kazdy den chodila domu opila a zkourena, nekdy dokonce neprisla vubec, nezvedala nam telefony a nedala o sobe vedet, meli jsme o ni strach. Jen chci rict ze vam nepisu, ze bychom to nevedeli a byli z toho najednou prekvapeni, ale snazili jsme se ji celou dobu vysvetlit ze tudy cetsa nevede, doufali jsme ze to pochopi zvlast po tom, co jsem si tim sama prosla (od 2003 abstinuji, mela jsem problemy s pervitinem). Nejhorsi na tom vsem je, ze vim co se deje, ale nevim si rady jak ji pomoct, v mem pripade to bylo tak, ze jsem prestala sama svou vuli, prestala se stykat s lidmi, vymazala telefonni cisla, nasla si ruzne aktivity, ze zacatku to bylo tezke, ale mela jsem rodice a pratele, kteri na me nezanevreli a verim ze tak je to i v jejim pripade, ale jak ji to mame vysvetlit, ze tahle cesta vede pouze dolu? Je to chtra holka, byvala vzdy vesela, mela spoustu pratel, sportovala. Chybi ji ta jiskricka v ocich.Prosim poradte co mam udelat, abych ji privedla na spravnou cestu, vim ze na me da, mame dobry vztah. Vcera ji rodice sebrali telefon vzali notebooka, jednoduse odrizli, tata se rozhodl ze ji bude vozit do skoly a ze skoly, celou dobu bude pod kontrolou, rekl ji ze az udela maturitu, tak at si dela co chce a my tajne doufame, ze do te doby to s cistou hlavou pochopi......

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, vážím si toho, že jste se obrátila na naši poradnu. Píšete, že jste si sama prošla v životě etapou, kdy jste měla problémy s pervitinem. Sama jste to nakonec zvládla. Teď ale kolem sebe vidíte lidi, které máte ráda, jak padají do stejným problémů a cítíte se bezmocná. Spousta lidí, kteří si podobnou zkušeností projdou, má pocit, že když se tohle bude dít někomu z jejich okolí, budou vědět co a jak. Stejně tak i spousta lidí, kteří mají problém s drogou, věří, že jedině ten, kdo si tím prošel, je pochopí a pomůže jim. Já bych k tomu dodala jen to, že to pochopení musí přijít v pravý čas - a to na obou stranách. Je dobře, že Vy chcete sestře pomoct, ale bohužel to nestačí. Ten, kdo musí cítit, že má nějaký problém a chtít nějakou pomoc přijmout, je ona. Nezbývá než čekat na okamžik, kdy sestra pochopí, že má problém, který chce řešit. V tuhle chvíli bych Vám doporučila domluvit se s ní na jasných pravidlech, které budou ve Vašem vztahu fungovat. Podobně byste se mohli domluvit na fungování celé domácnosti, tedy celá rodina. A když říkám domluvit, pak nemyslím ultimáta ani vyhrožování, ale konstruktivní debatu s jasným výsledkem. A protože píšete, že už to trvá delší dobu, možná by nebylo na škodu promluvit si jako rodina, dohodnout se a společně zajít do poradny pro rodiny. Samozřejmě to můžete nabídnout i sestře. Záleží na Vás. Já Vám v tuhle chvíli držím palce a jestli budete potřebovat doporučit nějakou poradnu, napište odkud jste. S pozdravem, Gabriela Koryntová.