alkohol
d.s.
Dobrý den, V průběhu střední školy jsem neměl s alkoholem téměř žádné zkušenosti. Poprvé jsem se opil v 17 letech na narozeninách mého spolužáka, měl jsem tehdy v průběhu celé noci – rána asi 5 piv a dělalo to se mnou neskutečné divy, ale byla to dost nárazová akce. Později jsem nastoupil na vysokou školu, kde jsem se začal setkávat s „démonem“ daleko častěji. Přes týden jsem se pohyboval mezi svými kamarády v Praze, na víkend už jsem zase frčel domu. Ve volném čase po škole jsme zašli s kamarády občas (ne denně) na jedno-dvě-tři pivka a na konci týdne - v pátek mi už zas volali kamarádi z maloměsta ať přijdu do hospody, že pokecáme (většinou z toho byl večer plný pití piva /6-7/, který nezřídka končil pozvraceným povlečením doma), ale mně to kupodivu tehdy nijak nevadilo, bral jsem kolektivní pití piva spojené s „tlacháním o ničem“ jako určitý způsob zábavy a relaxace. Největším mínusem byl snad jen můj nemocný žaludek, kterému nadměrné pití kyselého alkoholu nedělalo vůbec dobře. Negativní byla také občasná okna a stavy dehydratace a bolehlavu druhý den po večírku. Jako zapřísáhlému nekuřákovi mi samozřejmě vadilo načichlé oblečení po návratu z hospody. V té době už jsem si také koupil občas i sám pivo někde ve městě, při objevování nových míst po Praze, občas jsem zapíjel špatnou náladu ne-li „depresi“ z čehokoli, alkohol mě často dokázal rozptýlit. V průběho posledních let na vysoké škole mě bezhlavé opíjení přestalo bavit, přestal jsem se fixovat na jeden druh alkoholu, začal jsem pít příležitostně i víno, snížil jsem spotřebu alkoholu na „užitečnou míru“ - dokud mi něco alkohol přinášel, tak jsem ho pil, tzn, přestal jsem se k smrti opíjet se svými kamarády z maloměsta, po třetím pivu už jsem často odešel domů, často jsem se z alkoholových věčírků vykroutil apod. Zároveň jsem ale začal u alkoholu oceňovat jeho pozitivní stránky - začal jsem ho používat jako účinnou stimulaci k lepšímu výkonu při komunikaci v kolektivu a zejména při osobní komunikaci s dívkami, výsledek byl většinou velmi dobrý a minimálně o 1000% lepší než za střízlivého stavu. Na každého pravděpodobně působí alkohol trochu jinak, ve všech publikacích se člověk dočte prakticky jen o těch nejhorších účincích alkoholu, tímto je nechci nijak zpochybňovat, mně osobně ale dodají dvě-tři skleničky vína absolutní jistotu, suverénnost, a hlavně schopnost bystře reagovat na jakékoli téma hovoru – člověk si ve zlomku vteřiny vzpomene na trefná slova, která se dají k uvedenému použít, za střízlivého stavu by člověka něco podobného nenapadlo třeba ani za čtvrt hodiny, zajímalo by mě, která látka za to může (dopamin??), nebo je to ukázka fyzické závislosti na alkoholu (tzn. takhle by na tom byl člověk normálně kdyby nebyl závislý)? (Žádné zkušenosti se stimulačními drogami nemám, ale příjde mi efekt alkoholu v tomhle případě dost srovnatelný – nakopne vás to a vy pak dokážete skoro zázraky). Také mám zkušenost, že daleko větší účinek než třeba 5 piv mají např. 2 piva a kafe, také nevím čím to je. Bohužel jsem u sebe za posledních asi ½ roku začal pociťovat závislost na alkoholu, člověk se ráno probudí a nemá energii cokoli dělat, lidi v práci mají často skvělou náladu, rádi by se s vámi bavili, ale vy se nedokážete chovat uvolněně, říkat ta správná slova, obvykle hovor s nimi začíná i končí u zdvořilostních a konvenčních témat.. Chtěl bych se Vás zeptat, jak danou situaci řešit, pokud se jedná o fyzickou závislost na alkoholu, dá se tato fyzická závislost nějak vyléčit – aby člověk byl po probuzení aspoň „na nule“ když už ne „v plusu“? Jak dlouho řádově je třeba abstinovat pro zbavení fyzické závislosti na alk.? Dá se v uvedeném případě očekávat v dlouhodobějším časovém horizontu zvyšování tolerance k alkoholu (moje denní spotřeba 1-2 piva denně, k tvrdému alk se snažím přistupovat max. obezřetně). Děkuji Vám za odpověď. P (23)

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, pokud pijete opravdu denně, je možné, že jste si vytvořil určitou mírnou "hladinku" a opravdu máte i fyzickou závislost. Ne ale asi nijak závratnou, pokud se jedná o 1-2 piva denně. Spíš mi připadá, že Vaše závislost je hlavně psychická. Že se prostě cítíte jistější, zábavnější a celkově "lepší", když se na to posilníte trochou alkoholu. Jestli Vám jde komunikace opravdu tak výrazně lépe za pomoci piva, je jasné, že se Vám pak do ní moc nechce střízlivému v práci. Za lepší vyjadřování nemůže žádná určitá látka ani neurotransmiter, spíš bych to připisovala ztrátě trémy, nebo jakéhosi "bloku", chcete-li to tak nazvat. Myslím, že kdybyste vyřešil své problémy v běžné komunikaci, možná byste zjistil, že ani to jedno pivo nepotřebujete. Spíš než závislost bych tedy doporučila řešit to...