rada
Ivana
Dobrý den,mám prosbu,moje 15letá dcera za poslední tři měsíce naprosto změnila své chování,přestala chodit do školy,ráno odejde a vrací se nad ránem domů.Přitom nejeví známky únavy.Samozřejmě odchází bez mého dovolení.Zkusila jsem domluvu,hovořit s ní o tom,zapojila jsem i úřady i policii,dokonce i psychologickou poradnu,kam ovšem odmítá chodit.Zatím mi ale nic z toho tuto situaci nepomohlo řešit.Mám podezření na to že bere pervitin,protože jsem se dočetla,že ten potlačí únavu,změní chování.Chtěla jsem se zeptat jestli mám vůbec ještě nějaké jiné možnosti s tím něco udělet.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, jsem moc ráda, že jste napsala. Podle toho, jaké změny chování u dcery popisujete, je možné, že máte pravdu a dcera opravdu experimentuje s pervitinem. Ale takhle na dálku se to nedá tvrdit na sto procent. Nicméně s podobným problémem se na nás obrací spousta rodičů. Těžko se ovšem radí, obzvlášť, když toho vím o Vaší situaci tak málo. Evidentně jste už spoustu věcí zkoušela. Rodičům zpravidla doporučujeme dohodnout se na společném postupu, domluvit si s dítětem termín, kdy se sejdou o situaci si promluví, dohodnou se na pravidlech, která budou reálná pro obě strany atd. Rada je to hezká, ale realizace není tak jednoduchá. I při nejlepší snaze to často vypadá tak, že rodiče vyhrožují, vydírají a mají jasnou představu o tom, co by mělo jejich dítě dělat. Málokdo se zeptá, co se s dítětem děje, jak mu je, jestli ho něco netrápí. Málokdy rodiče mluví o svých obavách, o svých pocitech, strachu; mluví hlavně o tom, co chtějí po dítěti, co chtějí, aby dodržovalo a vyhrožují často něčím, co pak nedodrží. Nebo naopak dítě si prostě postaví hlavu a rodiče s ním i při nejlepší vůli nehnou. Těžko pomoct někomu, kdo o pomoc nestojí a má pocit, že nemá žádný problém. Někdy může u takové dohody zafungovat přítomnost třetí osoby. Nevím, jestli jste se zkusila spojit s nějakou poradnou, kde by Vám pomohli a poradili. V Praze takhle funguje třeba Prev-centrum, Anima nebo Poradna pro rodiče o.s. SANANIM. Držím Vám palce a přeju hodně trpělivosti. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Jestli bude třeba, znovu se ozvěte.