marihuana
lubica
Dobrý deň, veľmi by som Vás poprosila o radu a pomoc. Mám takmer 18. ročného syna,ktorý začal fajčiť marihuanu asi pred rokom a pol, čo úspešne tajil. Bohužiaľ sa mu veľmi zapáčila a nemieni s tým prestať. Stále sa obhajuje tým ,že tráva je neškodná, v mnohých smeroch zdravá, ale ja vidím ako postupne stráca o všetko okrem marihuany záujem. Dokonca v škole sa správal tak, že na základe podozrenia z užívania som musela napísať žiadosť o ukončenie štúdia. Na moje argumenty o škodlivosti mi odpovedá, že ničomu nerozumiem, že som z čias komunizmu. Číta si na internete portál o marihuane a nechá sa ovplyvňovať názormi iných prispievateľov. Som zúfalá, a neviem, čo ďalej. Je strašné pozerať sa, ako sa z inteligentného nadaného chlapca, stáva drzý arogantný človek bez akýchkoľvek záujmov. Čo je zlé, je aj to, že vlastne to robí takmer pred mojimi očami, ide sa do kúpeľne umývať a tam si zapáli, keď zacítím smrad, vojdem do kúpeľne, on si to rýchlo schová a do očí mi tvrdí, že nič nerobí, že ja si vymýšľam. Je ponižujúce kontrolovať ho a viac-menej to ani nepomáha. Spoluprácu odmieta,odborníkov tiež. Tvrdí, že on sa cíti výborne a nebude na tom nič meniť. Marihuana mu vraj dáva všetko. Prosím Vás, čos tým? Vopred ďakujem. Zúfalá matka Ľubica

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, vypadá to, že jste se dostala do situace, kdy vysvětlování ani kontrola moc nepomáhá, syn si evidentně dělá co chce. V takovém stadiu nemá smysl s ním rozumově argumentovat, protože to stejně nikdy nevyhrajete - kolik Vy najdete argumentů proti marihuaně, tolik on jich najde pro, klidně i z úst odborníků. V tom je právě největší zrádnost marihuany, že totiž názory na ni se i v odborných kruzích velice liší. Nedá se proto brát jako látka, je třeba vždy posuzovat individuální případ. A pokud někoho kvůli marihuaně vyhodili ze školy, jen sedí u počítače a prohlíží si stránky ostatních "huličů", není schopný vyjít se svou rodinou a ještě si myslí, jak je to báječné, je jasné, že zrovna takový člověk má s užíváním marihuany problém. To mu ale nevysvětlíte, dokud opravdu praktické problémy nenastanou. Nastolila bych proto poněkud tvrdší režim. Nepíšete, co syn dělá, když nechodí do školy. Požadovala bych ale od něj, aby tedy chodil do práce, přispíval na domácnost, podílel se na jejím chodu. Přispíval na internet, na kterém tak rád surfuje, případně si ho sám platil. Podílel se na domácích pracech. Chodil domů, kdy se dohodnete. Akceptoval, že doma se marihuana nekouří, protože si to nepřejete. Pokud to nechce přijmout, může se chodit koupat někam jinam...Vím, že to zní tvrdě, ale Váš popis na mě působí, že syn si s Vámi může dělat co chce. Myslím, že je potřeba ukázat mu, že má za své chování zodpovědnost, i vůči Vám, pokud s Vámi žije v jedné domácnosti. Na taková opatření bývají vhodnější muži, takže pokud někdo takový je, kdo by pro něj byl aspoň trochu autoritou, klidně mu tato opatření přenechejte. Poradit k odborníkovi se také klidně můžete jít sama, pokud syn odmítá. Určitě Vám řekne spoustu dalších praktických rad. Přeji hodně trpělivosti a důslednosti, uvidíte, že se to vyplatí.