Prosim o radu!
jedna holka..
Dobrý den. Nevím, jestli jste schopni mi poradit takhle "na dálku" ale já si už sama poradit nedokážu. Mám přítele jsme spolu skoro 6 let, asi před rokem jsme se "rozešli" a můj přítel začal brát pervitin. Asi po dvou měsících jsme se k sobě zase vrátili, nemusel mi nic říkal, poznala jsem to hned… za nějakou dobu se to zlepšilo.. jako myslím tím třeba, že přibral, přestal "někam" pořád chodit atd.. Komplikace byla v tom, že jsme měli tzn. vztah na dálku, bývali jsme spolu jen o víkendech a tak bylo dost těžké poznat, jestli už je z toho venku nebo ne. Před měsícem a půl jsme se přistěhovali k sobě. Mezi tím jsem věděla, že to není v pořádku, ale doufala jsem, že když budem spolu, tak se to zlepší. Ze začátku to bylo docela hrozné, pořád jenom spal, skoro se mnou nekomunikoval.. jen mi říkal, že to musím s ním vydržet a že to bude dobré.. pak se to opravdu zlepšilo.. začal se mnou o tom mluvit, jenže já jsem se pokaždé tak možná jen rozbrečela nebo mu to nějak vyčítala... prostě tohle jsem neudělala správně to vím, ale nějak to jinak nešlo. Prostě emoce.. Získala jsem tím teď akorát jen to, že mi teď nechce nic říct. prý mi tím ubližuje a pak jenom brečím… Nevím co mám dělat. Vím, že přestat chce.. Teda spíš přestává nebo já nevím jak to nazvat.. Zkoušela jsem mu nahrnout psychologa nebo že zjistíme, kde se tímhle problémem zabývají a zajdeme tam, taky jsem mu zkoušela navrhnout kamaráda, který je psychiatr... ale nechce... Chce přestat, ale asi teď prostě bojuje s tou psychickou závislostí.. Říkal mi, že ho nic nebaví, že naposledy se bavil, když to měl.. že prostě si zvykl na tom i pracovat a teď to nejde... Jen prosím o pár rad.. klidně mě můžete odkázat na nějaké stránky nebo knížky.. protože říkal, že by si o tom docela rád něco přečetl... zkoušela jsem něco najít, ale všude jsou jen obecné věci... nevím, jestli sama nemám chodit k psychologovi.. třeba by mi poradil, jak se k němu chovat.. zkoušet ho pomalu přesvědčovat na nějaký program.. něco co by ho bavilo.. napadlo mě už, že bychom odjeli pracovat do zahraničí.. ale teď studuju výšku.. studium jde přerušit až na konci letního semestru… do té doby prostě nechci jen čekat.. Tak děkuji za jakoukoli radu, či odkaz někam.. Prostě cokoliv.

Odpověděl:
Dobrý den, jste teď v opravdu těžké situaci pro vás oba. Přestávat s drogami není snadné pro nikoho, odborná pomoc to může trochu usnadnit. Je škoda, že ji Váš přítel nechce využít. Možná i protože nemá představu, co taková léčba obnáší. Pokud máte dojem, že by bylo možné ho ještě přesvědčovat, ovlivňovat, můžete se podívat na popis různých typů léčby, který najdete na naší úvodní stránce v rámečku pod vstupem do poradny, kolonka pomoc a léčba. A pokud opravdu trvá na tom, že nechce žádnou podporu zvenku, můžu Vám doporučit stránky MUDr. Nešpora (www.plbohnice.cz/nespor/addictcz.html), kde jsou ke stažení dobré texty k svépomocnému odvykání. Určitě má cenu, abyste někam zašla i vy sama (nejen pro radu, ale i pro podporu - určitě si ji zasloužíte), můžete se obrátit např. na Kontaktní centrum (Gahurova 1563/5, Zlín, telefon: 774 256 540), kde poskytují služby uživatelům drog a jejich blízkým. Nebo pokud máte kontakt na nějakého psychologa, kterému důvěřujete, určitě by Vám také mohl pomoci. Nepíšete, jak dlouho Váš přítel abstinuje, ani jak dlouho se cítí tak, že ho nic nebaví. Ale snad Vás trochu uklidní, že to je naprosto standardní pocit při odvykání, časem by se to mělo trochu zlepšit. Je třeba hledat alternativní náplň času, zdroje radosti - někomu pomáhá sport (běh, jóga, procházky), nějaké návody naleznete v textech MUDr. Nešpora. Pokud budete chtít poradit něco víc, napište znovu. Přeji hodně sil.