Marihuana
Mája
Dobrý den, můj přítel od svých -nácti let příležitostně kouřil marihuanu. Seznámili jsme se v 21 letech (jsme stejně staří), o tom, že kouří, jsem věděla a dokud to opravdu bylo příležitostné, nevadilo mi to. Nyní, po téměř 8,5 letech se náš vztah rozpadl právě díky marihuaně. Zhruba před 2 lety (po 5 letech společného bydlení v pronajatém bytě) jsme začali plánovat společnou budoucnost ve vlastním domě, rodinu, děti. Vše se zdálo být v pořádku, začali jsme plánovat rekonstrukci starého domku po rodičích. Bohužel v posledním půlroce začal kouřit trávu denně zřejmě jako útěk od reality a problémů. Už nedokázal nekouřit i v těch málo hodinách, co jsme měli společně volno. Snažila jsem se to s ním nějak řešit, ale žádné domluvy ani dostatek volnosti nepomohlo. Nakonec mi řekl, že není připraven na rodinu a na to, aby se o někoho staral. Já jsem ale přesvědčená, že je to všechno díky tomu, že trávě propadl, protože ještě před půl rokem připraven byl, soudě podle jeho chování. Nyní se náš vztah rozpadl, ale já bych mu chtěla moc pomoci a opět v něm probudit toho dobrého člověka, se kterým jsem prožila 8,5 roku. On stále tvrdí, že mě miluje, ale že se nechce vzdát marihuany. Děkuji za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, pravděpodobně máte pravdu, že změna v přítelově uvažování může být způsobena marihuanou. Dlouhodobé a v poslední době i dost intensivní užívání se většinou nějak projeví. Váš přítel má zase asi pravdu v tom, že v tuto chvíli není připraven se o někoho starat. Chápu, že je to pro Vás těžké a že mu chcete pomoci. Jestliže on se ale stále nechce marihuany vzdát, nevím jestli pro něj můžete něco udělat. Předpokládám, že jste o tom spolu už hodně mluvili, ale můžete se ho zkusit zeptat, jestli nepřemýšlel o tom, čeho všeho se chce kvůli marihuaně vzdát. A zda se nebojí, že ho bude závislost na marihuaně omezovat víc a víc. Můžete ho zkoušet přesvědčit, že je v jeho zájmu se současným stylem života něco udělat, nabídnout mu pomoc. Kdyby byl ochoten se sám (nebo s Vámi) zajít se někam poradit, dole najdete kontakty. Pokud on nebude mít zájem, můžete se zajít poradit i sama. Ale myslete na to, že Vy mu můžete pomoc nabídnout, ale pokud on nebude chtít, nemůžete udělat zázrak. A také myslete na to, že to je také těžké pro Vás samotnou a zkuste dělat i něco pro sebe. Přeji hodně sil. Kontaktní centrum Příbram, Nám.T.G.Masaryka 1 tel: 318622010; 605311146 Psychiatrická ambulance,Příbram, Čechovská 57 tel: 318427403