legislativa
H
Dobrý den, měl bych otázku ohledně toho, jak pohlíží současný drogový zákon (případně zákony související) na problém spoluviny. Tedy pokud někdo pěstuje konopí v bytě, kde bydlí další osoby, jaké právní postihy hrozí ostatním spolubydlícím, pokud je pěstírna odhalena. V případě, že pěstitel vezme všchnu vinu na sebe, jaké důsledky z toho vyplývají pro majitele bytu a osoby, které v bytě bydlí, nicméně nepěstují...

Odpověděl:
Dobrý den, ohledně vašeho dotazu jsem kontaktovala JUDr. Helenu Svatošovou z Právní poradny A.N.O., která se zabývá právními aspekty drogové problematiky. K vašemu dotazu uvádí: "Trestní zákon (zákon č. 140/1961 Sb.) zná jednak trestný čin nedovolené výroby a držení omamných a psychotropních látek a jedů (§ 187 tr.zák.) a v obecné části též upravení tzv. součinnost - organizátorství, návod a pomoc a spolupachatelství (§ 10 tr.z.). Pěstování se považuje za výrobu a spadá proto pod zmíněný § 187. Z trestní součinnosti by připadala v úvahu pomoc tj. "poskytnutí jinému pomoc k spáchání trestného činu, zejména opatřením prostředků, odstraněním překážek, radou, utvrzováním v předsevzetí, slibem přispět po trestném činu". Pomoc (a i jiná součinnost) je trestána stejně, jako trestný čin "hlavní". Pro všechny v bytě však může hrozit trestní odpovědnost za další trestné činy: nedovolené "přechovávání" předmětů k výrobě omamných a psychotropních látek a jedů tj. pěstírny (§ 188 tr.z.). Možná je i trestní odpovědnost za nedovolené přechování drogy tj. již sklizeného materiálu (§ 187a tr.z.), pokud by byl v bytě nalezen. Jen to, že se v bytě tyto věci nachází, je problém, pokud by policie prokázala, že spolubydlící s těmito věcmi disponovali apod., byla by shledána jejich trestní odpovědnost. I v případě §§ 187a a 188 tr.z. je možno použít ustanovení o pomoci. Konkrétní "odstavec" tj. trestní sazba u všech těchto činů závisí především na množství rostlin či rostlinného materiálu a dalších okolnostech (obsah účinné látky, zda je prodávána apod.). Největším rizikem je však zřejmě § 167 tr.z., trestný čin nepřekažení trestného činu. Trestné činy podle § 187, 188 totiž podléhají povinnosti být překaženy, například oznámením policii. To, zda by v konkrétním případě byla shledána trestní odpovědnost spolubydlících závisí na tom, zda bude prokázáno, že věděli o pěstování či o existenci pěstírny či rostlinného materiálu, zejména tedy pak na výpovědi pěstitele a spolubydlících, ale také na okolnostech, o nichž nemám informace - např. na dispozici bytu (pěstírna byla fyzicky oddělena, bylo možno tedy tvrdit, že do ní neměli ostatní přístup apod.). Za PPANO, Helena Svatošová"