ALKOHOL
David
Dobry den, potreboval bych pomoct. Mam problem s mamou (48let). S alkoholem ma problem jiz delsi dobu. Uz nekolikrat sme ji davali ultimata, ale ona pije stale. Jedina moznost je, aby se sla lecit. Ale asi jako u kazdeho alkoholika, je tezke ji presvedcit, ze je ALKOHOLIK (protoze si to sama neprizna). Ma klasicke priznaky alkoholika, schovava si koupeny alkohol na miste, kde si mysli, ze ho nikdo nenajde, nepracuje uz radu let (4-5 let). Tak bych od Vas potreboval poradit, jak ji presvedcit, aby se sla lecit, aby zase mohla zit normalni zivot. Dekuji za odpoved

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, vím že to bude znít trochu beznadějně, ale dokud máma sama neuzná, že má problém, těžko jí do toho donutíte. Jedině že by sama sobě nebo Vám začala být nebezpečná, a to doslova fyzicky. Snad by ale bylo možné přesvědčit ji, že má problém prostřednictvím nějaké osoby, která je pro ni autoritou. Typicky to bývá lékař, který např. udělá vyšetření a řekne člověku, závislému na alkoholu, nepříznivou diagnózu do budoucna, pokud bude v pití pokračovat. Také u některých lidí zabírá, když zvolíte tzv. paradoxní intervenci, tedy, pokud si matka myslí, že s ní není nic špatně, chovejte se k ní chvíli tak, mějte na ni stejné požadavky, jako kdyby byla zdravá, nešetřete ji, nestarejte se o ni. Je možné, že si tak uvědomí, že všechno v pořádku není, protože Vašemu tempu nebude stačit. Někomu naopak pomůže, když je mu neustále dáváno najevo, že pro ostatní je nemocný...je to opravdu velmi individuální a záleží velmi i na rodinné situaci, která strategie je vhodná. Rozhodně byste ale měli být doma jednotní. případně je dobré dojít se poradit někam osobně, protože se Vás právě mohou vyptat na podrobnosti. Možná byste také mohli odborníka vyhledat společně, s tím, že budete zpočátku řešit vzájemnou komunikaci a později se pravděpodobně k závislosti také dostanete.