marihuana
Eli
Dobrý den, trápí mě problém, který se vlastně týká mého přítele. Je mu 29 let a od svých 15 let kouří marihuanu (v minulosti experimentoval i s drogami, čehož naštěstí zanechal). Žijeme spolu 3 roky a jeho každo denní kouření už nemohu unést. Je mi 25 let a ráda bych myslela na budoucnost s ním. Je to skvělý člověk, který má zodpovědnou, slušně výdělečnou práci, baví ho sport a další různé aktivita. Problém je ten,že jeho největší a nejdelší aktivita jsou jeho kámoši v hospodě u piva. První dva roky našeho soužití jsem brala to,že si chce ještě stále užívat a je tak nějak nedozrálý. Já chodívala na pivo s ním, kouřila s ním ale nikdy ne dennně. Brala jsem to jako zpestření. Jenomže my ženy dozráváme rychleji a já už myslím na rodinui (to on prý taky). V nynější době jsme spolu přes 3 roky a před 3 týdny jsem mu už musela dát "nůž" na krk a řekla, bud já nebo hulení, hospoda a kámoši. Řekl, že ho nepotkala v životě nic lepšího než jsem já a že mě nechce za žádnou cenu ztratit, že ví, že nežije správně, že chce taky rodinu a vlastně žít "normálně". Jenomže já se bojím,že mu to vydrží jen na chvíli (již se stalo) a on znovu "spadne" do zaběhnutých kolejí a začne žít po staru. S celou rodinou se znám a všechny mám moc ráda, platí i obráceně. O jeho "závislosti" ví jeho sestry a matka...nikdo s tím nesouhlasí (ani s častým vysedáváním v hospodě min.4-5xtýdně, nebo hulení doma) a nikdo si s tím nevíme rady. POslední 3 týdny, po mé výhružce, se chová skvěle! a právě rekonstruujeme byt. Jen nevím a hrozně se bojím, jak dlouho mu to vydrží. Nechci ho ztratit, ale taky nechci žít s člověkem závislým na marihuaně. Jak mu mám pomoci,aby to vydržel a přestal? Kámoše má rád a přikazovat mu,aby se s nima nevídal (většina jich kouří také denně!), by vedlo k rozpadu vztahu. Pro upřesnění, řekl mi, že to nejde jen tak a že vlastně nikdy nepřestane. Že se to pokusí minimalizovat...bojím se, že už je na tom tak, že to nepůjde..spíše nechce, jeho to baví, prý se potom cítí uvolněný, vtipnější a vše ho víc baví...raději si vybere kouření než sex! TAké jsem četla, že to ovlivnuje nejen mozek, plíce ale také pohlavní orgány...vždyt je mu 29 let, kouří od svých 15 let...má vůbec šanci být je plodný? Asi to zní dost zmateně, ale snad mi porozumíte. On je jinak moc hodný, starostlivý, vydělává dost peněz a bez marihuany je 100% skvělý!...jen na to ještě nepřišel sám, i když mu to říkám, já, máma i sestry! Mnohokrát děkuji za vaši odpověd a budu doufat, že právě on nepatři mezi ztracené případy, co si vyberou život s drogamy. Také přeji mnoho úspěchů!!!

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, vzala jste si za svůj poměrně těžký úkol a nevím, jestli je úplně reálný. S přítelem jste žila 3 roky s tolerancí jeho životního stylu a najednou po něm chcete změnu. To pro něj možná také není úplně jednoduché a pochopitelné. Ještě k tomu, když s ním sama občas kouříte trávu. Úplně chápu Vaše přání založit rodinu a vést klidný život, jen je otázka, jestli on se v takového ideálního partnera může změnit ze dne na den. Pokud kouří 14 let skoro denně, je už to docela pěkná závislost a bude pravděpodobně trvat dost dlouho, než se jí zbaví. Ještě k tomu, když sám říká, že ho kouření baví skoro nejvíc ze všeho. Trochu jste si na sebe upletla bič tím ultimátem, které jste mu dala. Upřímně - jste schopná ho dodržet, tedy když bude znovu kouřit trávu, i když třeba míň, zabouchnout za sebou dveře? Pokud ne, ztrácí to trochu smysl. Použila jste na začátek dost těžký kalibr...Ale to vám asi bylo jasné oběma od začátku ne? Důležité teď je, jestli on chce opravdu něco se s vou závislostí dělat. Pokud ano, myslím, že by bylo dobré zkusit se jí zbavit za pomoci odborníka. Myslím, že bude potřeba zabývat se všemi těmi věcmi které mu marihuana poskytuje - uvolnění, legraci apod. - a kde je brát bez ní, a také tím, proč v tak útlém věku začal kouřit a stále to potřebuje...Pokud opravdu s trávou skončí, i kdyby cestou pomalého vysazování, určitě se objeví mnoho otázek a problémů. Pokud byste potřebovali kontakt na odborníka, napište, kde by to mělo být, ráda Vám ho pošlu. Pokud ale přestat ve skutečnosti nechce, povedete asi dost dlouhý, vyčerpávající a pravděpodobně nakonec stejně marný boj. A ještě k Vašemu osobnímu dotazu - souvislost je velmi nepravděpodobná, i když to je spíš otázka na ženského lékaře. Spíše půjde o důsledek změny partnera, někdy je třeba léčit oba.