Co mám dělat ?
Iveta
Dobrý den, jsem matka 16ti leté dcery. Před dvěma dny jsme s manželem objevili u dcery injekční stříkačku a lžičku, po kontrole rukou jsem objevila dva vpichy spolu s prasklými žilami. Dceři jsme ihned vysvětlovali, co jsou drogy, že jí chceme pomoci atd.Neustále ale opakovala, že nic nebere, že je v pohodě, že jen my jí vidíme jako feťáka. Včera večer nám napsala SMS, že odchází z domova, odnesla si všechny věci ( to vše, když jsme nebyli doma ). Telefony mi pokládá, nechce se s námi vůbec bavit. Nevím, co mám teď dělat, myslím, že ani nemá zájem o pomoc. V jejích věcech doma jsme našli deníček, kde popisuje, že si píchá pervitin a občas heroin od 13.10.2006, před tím, že šňupala kokain. Své dceři jsem vždy věřila, pracuji jako zdravotní sestra, takže jsem jí vyprávěla o drogách již dříve. Manžel vydělává slušné peníze, dcera vždy dostala téměř vše, co chtěla. Teď nemá peníze, bojím se, aby nezačala krást či něco jiného. Jak jí mám přemluvit, aby se vrátila domů a přijmula pomoc. Ona evidentně o nic nestojí. Děkuji Iveta

Odpověděl:
Dobrý den, v této situaci Vám toho bohužel nemohu mnoho poradit. Sama jste to velmi dobře vyhodnotila - "nemá zájem o pomoc, o nic nestojí". Nemůžete udělat o moc víc, než jste udělala, zachovala jste se velmi dobře. Můžete jen opakovaně nabízet pomoc a doufat, že se dcera vrátí domů. Můžete ji také zkusit navrhnout, aby se s Vámi alespoň sešla někde venku, mimo domov "na neutrální půdě", abyste měla příležitost si s ní znovu promluvit. Zeptat se jí, proč odešla, co chce, když o pomoc nestojí, co plánuje dál. Umím si představit, že tahle situace je pro rodiče opravdu těžká, můžete zkusit zatím vyhledat pomoc a podporu alespoň pro Vás. V některých zařízeních pro uživatele drog nabízejí služby také jejich blízkým, často rodičům, kteří jsou v podobné situaci jako Vy. Obraťte se na některé z kontaktních center, nebo na nějakou z poraden. Nepíšete odkud jste, ale konkrétní zařízení můžete najít např. v mapě pomoci na stránkách www.drogy-info.cz, nebo v databázi kontaktů na www.drogy.net, nebo se ozvěte znovu, doporučíme Vám něco ve Vašem regionu. Vaše obavy o to, aby dcera nezačala krást mohou být oprávněné, v těchto případech se stává, že nejdříve kradou doma. Není to lehké, ale zvažte, zda to u vás může hrozit, případně se zkuste nějak chránit. Ještě bych Vám doporučila webové stránky www.odrogách.cz, kde je portál pro rodiče, tam můžete najít užitečné informace. Přeji hodně sil a klidně se znovu ozvěte.