Léčebny 2
Zuzana
Děkuji za odpověď, myslela jsem si, že to s tou cenou nebude takové. Pocházíme z malého města u Karlových Varů, já už bohužel bydlím jinde a to o 160 km dál. Sestra začala s pervitinem okolo 22 let, ve 24 odcestovala do USA, kde 2 roky pracovala, sice stále kouřila mariuhanu, ale vypadalo to, že i toho se jí podaří zbavit. Před odjezdem si už několikrát pervitin aplikovala nitrožilně, já jsem tehdy několikrát navštívila varský drop in, sestra mi slibovala, že tam se mnou zajde, našla jsem i psycholožku, která ji ihned přijala, tam byla asi 2x, pak odjela. Po svém návratu se téměř ihned zapojil zase mezi svou partu, začali zase ty samé řeči o tom jak jsou drogy báječné,a le musíš s nimi umět zacházet, ona už ví co může a co ne. Vždy měla narušenou psychiku, v dětství se jí pokusil znásilnit jeden chlap, to jí bylo 6 let. Rodiče jí pak vše odpouštěli, zvykla si všechno si vyřvat a vydupat, citově vydírat. Drogy tohle vše jen umocňují a zhoršují. Ona nikdy neuznávala pravidla ani doma, ani ve škole, ani v zaměstnání. Jednoduše ona to chce takhle a takhle to prostě bude, jinak bude zle. Ona sama se ale vidí v pozici ubližované, nikdo ji nepodporuje, že vždy trpěla nedostatkem. V lednu jí bude 26 let a bydlí u naší mamky, kterou tedy absolutně neuznává jako živitelku ani nerespektuje, její způsob vedení domácnosti, vznikají tam neustálé hádky, sestra si myslí, že jí matka na její věk moc "kibicuje" to že ve svém věku bydlí stále u matky je už něco jiného, ona prostě vidí jen tu svou pravdu a své pocity, svou verzi všeho a když jí oponujete je hodně zle. Ve svých záchvatech vzteku je shcopná zničit vám vztah a pak přijde a řekne promiň a očekává, že ji obejmete a řeknete, že dobrý, když to neuděláte začne vše opět nanovo. Nevím jak pravidelně pervitin bere, řekla mi jen že si občas dá, že je to ok, léčit se nemusí, protože má vše pod kontrolou. Nitrožilně si ho zaítm neaplikuje, ale obávám se, že je to jen otázka času. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď, ale nějak se nám tu dotazy příliš nakupily. Chápu, že máte o sestru obavy a máte asi správný pocit, že situace je závažnější, než si sestra chce připustit. Její osobní historie a asi ani celkově Vaše rodinná situace a vztahy nejsou ideální a problém nebude nejspíš jen v drogách. Myslím, že by stálo za to, pokud by se o situaci zašla poradit Vaše maminka, klidně i sama, pokud by návštěvu u někoho z odborníků sestra odmítala. Získala by potřebnou podporu, mohla se v situaci lépe zorientovat a na základě by mohla zvolit nějaký postup, který by vedl k tomu, že si sestra uvědomí, že by se situací měla něco dělat. Není to bohužel nic jednoduchého, co bychom mohly vyřešit takto přes internet. A nemyslím, že by se to obešlo bez odborné pomoci, pokud by se sestra k nějaké změně rozhodla - brala dva roky před odjezdem do Států, nyní bete pervitin opět, podle Vašeho popisu má zřejmě potíže s hranicemi, autoritami a není schopná se chovat dospěle s ohledem na svůj věk a zároveň má docela těžký zážitek z dětství. Její postoj k drogám svědčí o tom, že to pod kontrolou nemá - po předchozích dvou letech pravidelného užívání se jí nepodaří mít to pod kontrolou a není možné, aby se s tím naučila zacházet a nedostala se do potíží. Projistotu posílám kontakt na karlovarské káčko: Kontaktní centrum, o.s. Světlo Krále Jiřího 38, Karlovy Vary, 360 01 telefon: 353 222 742 Miroslava Chrzová Zkuste se tam zeptat, zda nemají nějakou rodičovskou skupinu (pro rodiče uživatelů drog) nebo konzultace pro rodinné příslušníky. Pokud nelze v tuto chvíli pomoci sestře přímo, mohlo by to jít nepřímo prostřednictvím toho, že v kontaktu s odborníky bude aspoň maminka (např. v rámci nějakého poradenství pro rodiče) a Vy budete v kontaktu s naší poradnou. Víc s tím asi v tuto chvíli neuděláme. Zatím přeji hodně štěstí.