Léčebny
Zuzana
Dobrý den, kolik vlastně stojí léčba? Mé matce tvrdí její kamarádky, že okolo 12 000, jenže kde by proboha vzali závislí lidé, kteří namjí ani domov ani rodinu peníze na takovou léčbu. Sestra užívá pervitin, zatím se cítí silná, ale snad se nám podaří jí přesvědčit aby se šla léčit, můžete mi poradit kde s léčbou začít? Kam jít první? Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. V ČR existuje několik variant léčby. Od ambulantní léčby přes léčbu v psychiatrické léčebně zaměřené na léčbu závislostí nebo v rámci terapeutické komunity. Ambulantní léčba obvykle probíhá v rámci psychiatrických ambulancí zaměřených na problematiku závislosti (ta je hrazena ze zdravotního pojištění a pacient za ni již žádné další peníze neplatí) nebo v ambulantních poradenských programech, kde je obvykle bezplatná (pokud se za sezení platí, je samozřejmé, že na to bude klient upozorněn předem). Tento typ léčby obyčejně trvá 3 měsíce a více, dle okolností. Detoxifikace a pobytová léčbě v psychiatrické léčebně je také hrazena ze zdravotního pojištění a neplatí se za ni nic navíc, obvykle se jedná o střednědobou léčbu, cca 3 - 6 měsíců, dle okolností. Léčba v terapeutické komunitě je obvykle hrazená z grantů a pro klienty buď zcela bezplatná nebo je hrazena klientem zčásti (sumy se pohybují od jednoho do několika tisíc měsíčně) a je buď střednědobá (kol 6 měsíců) nebo dlouhodobá (kol 12 měsíců). Takže kamarádky Vaší matky či sestry nemají úplně pravdu. Léčba je dostupná pro kohokoli, i pro toho, kdo je bez prostředků. Pro každého se ovšem hodí jiný typ léčby a je potřeba se nejprve poradit, který typ léčby by byl pro Vaši sestru nejvhodnější - záleží to na tom, jak dlouho drogy bere, zda si je píchá, kolik je jí let, jaký je její zdravotní a psychický stav, jaké má sociální a rodinné zázemí. Především to však předpokládá, že sestra má nějakou motivaci se jít léčit, protože léčba, která není dobrovolná, moc nefunguje. Pokud mi napíšete, odkud jste (resp. odkud je Vaše sestra), tak bych Vám mohla dát kontakt na tzv. kontaktní centrum pro uživatele drog, které je v každém regionu a kde by poradili, která léčba by byla vhodná a pomohli by jí případně zprostředkovat. Tam by měly vést Vaše kroky jako první.