Alkohol
Pavlischek
Jsem zoufalá.Můj táta pije.Poslední týden se to nějak změnilo,všechno měl pod kontrolou,byl v pohodě,ale teď je plakací,přiznává,že nemůže přestat sám,nechce jíst a pořád spí..Prospí celý den,protože přestal pracovat,je už rok v důchodu ale dělal u soustruhu.Už na to nemá sílu a teď sedí doma,nic nedělá,čeká až máma příjde z práce,s ničím nepomůže,nezajde na nákup a ani naproti k autobusu pomoct s taškama,že se mu nechce.Nikam nechodí,nic ho nebaví,nic nedělá a dokonce moc nemluví.Kouří a pije denně 2-3 piva a v mezičase to tajně zadívá Rumem,nevíme kde ho schovává,ale tvrdí,že když mu to vezmeme tak ho zabijeme.Stydí se obrátit na lékaře a já nevím jaký je postup.Kde začít.Chce se léčit a já ho miluju,bulím a nevím si rady,kde začít?? Je mu 58 let.Prosím pomozte,sám to nezvládne a já si nevím rady..Děkuji..

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že pomoc určitě existuje, zvlášť pokud Váš otec je ochoten s tím něco dělat. Mám pocit, že se ani podle Vašeho popisu nemusí jednat prvotně o problém alkoholu, ale spíše o poměrně závažné depresivní stavy (všechno, co popisujete, spíše svědčí o depresi více než o alkoholismu) a alkohol je pouze snaha Vašeho otce nějak zmírnit to, že se necítí dobře. Čím dříve zajde za odborníkem, tím dříve by se mohly jeho potíže vyřešit - deprese je sice onemocnění, které může mít závažné důsledky, ale na druhou stranu se dá poměrně dobře léčit nejmodernějšími antidepresivy. Je potřeba, aby Váš otec navštívil nejlépe psychiatra a svoje potíže mu popsal. Lékař by mohl odborně zhodnotit, jak závažný je problém s alkoholem, zdiagnostikoval by otcovy problémy, mohl by posoudit, zda se skutečně jedná o depresi a mohl by doporučit nejvhodnější postup a případnou medikaci. Rozhodně se nemusí za nic stydět, je jistě lepší, pokud zajde za lékařem, který jeho potíže pochopí a může mu pomoci, než aby se tím trápil dál a prohlubovaly se i jeho problémy s alkoholem. Když mi napíšete, odkud je Váš otec, tak bych mohla doporučit někoho z kolegů psychiatrů ve Vašem regionu. Zatím držím Vám i otci palce a přeji hodně štěstí.