Ahoj, potřebuju poradit, jak přestat.
Kjersti
Je mi 17, s pikem jsem se setkala už dřív. Zatím jsem ho měla jen 3x. Asi před měsícem jsem poznala kluka (25 let), o kterém jsem se dozvěděla, že piko taky bere. Včera jsme se sešli, víc se poznali a zamilovali se do sebe. I přesto, že jsme jinak oba zadaní. Potíž je v tom, že on si střílí do žíly. Já nechápu proč. A on tvrdí, že kvůli té rány, však víte, co myslím. Bavila jsem se s ním o budoucnosti a drogách. A snažila jsem se ho přemluvit, že po novým roce přestaneme, protože čím dřív, tím líp. Vím, že tahle droga je hrozná svině. Ale vím, že to neklapne. Tak bych chtěla, abychom to potom omezili na 1x měsíčně. Vím, že to záleží jen na člověku, ale doufám, že to zvládne. Protože jestli on ne, tak já jsem pak taky jasná. Já nemám vůli a on už vůbec. Musím se ale udržet a hlavně do toho nespadnout s ním! Mám s ním dost zvláštní vztah, ještě nikdy jsem to nezažila. Je to určitě proto, že je to hnusná smažka a je mi tím podobnej. Včera byl na dojezdu, tak jsem čekala, že bude mít depku, ale byl v pohodě. Ale jednou se zvednul a z ničeho nic odešel. Byli jsme v baru. Kámoš mi říkal, ať za ním nechodím. Tak jsem nešla. A ten můj se pak vrátil, kámoš ho vyzval, aby se posadil, ale řekl, že ne, protože "jedna osoba ho úplně podělala a zamotala mu úplně hlavu a pěkně ho sere". Myslel tím samozřejmě mě. Něco jsem na to řekla. Už nevím co, něco jako:"Co se stalo?" A on mě uhodil. Pak jsem jen seděla, hleděla do stolu a on odešel. Pak jsem se rozbrečela. Nevím proč, ještě nikdy jsem se kvůli klukovi na veřejnosti nerozbrečela. A navíc jsme spolu byli pár hodin. Pak se zase vrátil. A sedl si vedle mě, ale otočil se zády. Pak po mě hodil mikinu a já jí chytla, řekl: "Díky, to jsem nečekal." Byl hnusnej. Ale potom si stoupnul přede mě a řekl: "Prosím." Já věděla, že za ním mám jít a šla jsem, asi 30 minut jsme oba klečeli na zemi a říkali si, jak se nesnášíme a milujeme. Bylo to šílený. Potom jsme jeli domů, spali jsme asi 3 hodiny v autě, ale nic se nestalo. Jen jsme spali v obětí. Domů jsem nakonec místo půlnoci přišla v 5:15 hodin. Já jsem ale už 3. týden čistá. On měl naposledy v neděli ráno. Sám si nevěří, že to má pod kontrolou. To totiž ani nejde. Sice už to dělá nějakej ten rok, ale moc mi na něm záleží, možná to se mnou nemyslí, tak moc vážně. Ale chci to zkusit. Pomoct mu. Vím, že hranice mezi tím, že mu pomůžu a nebo spadnu ještě hloub je tenká, ale nemlžu to tak nechat. Jsem naivka, hloupá? Asi jo, ale když se spálím a klesnu na dno, otevřou se mi oči. Jsem blázen, ale šíleně mě tenhle svět zajímá. Mám z něj strach a teď fakt nechci přemýšlet o ničem jiným, než o něm. Prosím, napište mi, jakou mám asi možnou úspěšnost. A jak na to mám jít? Musím do něj něco zahustit, promluvit mu do duše, ale nevím moc dobře, jak na to. Pomohlo by mi, kdybyste mi poradili. Tohle nesmí dopadnout špatně! A bez něho být, to nejde. Děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, Kjersti, píšete, že jste se zamilovala do 25 letého kluka, který bere nitrožilně pervitin. Později k tomu dodváte, že Vás uhodil a máte z něj strach. Nedokážete na něj nemyslet. Vypadá to, že Vás lidé, kteří berou drogy, přitahují. Asi by bylo dobré, zkusit se zamyslet nad tím, čím to vlastně je. Často se stává, že lidé k podobnému stylu života, jaký narkomani vedou, svým způsobem vzhlíží. Jakoby v sobě takový způsob života měl nějaký zvláštní romantický nádech - plný extrémích pocitů - bolesti, utrpení, objetování, lásky, nenávisti atd. Zvenčí vypadá takový život zajímavě, svým způsobem krásně. Ale věřte tomu, že z druhé strany tenhle pohled vydrží jen relativně krátce (třeba několik měsíců) a přijdou problémy. Vypadá to, že sama moc dobře víte, jakým rizikům se v tuhle chvíli vystavujete. Píšete, že máte slabou vůli, experimentujete s pervitinem, pohybujete se mezi lidmi, kteří berou ... chcete ale doopravdy jako ta "smažka" skončit? Máte někoho, komu se můžete svěřit? Někoho, kdo nebere a máte k němu důvěru? Samozřejmě jde o Váš život a jen Vy jste ten, kdo rozhodne, co bude dál. Já Vám v tuhle chvíli můžu jen držet palce, abyste tu sílu našla. A kdyby něco, ozvěte se. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Jestli chcete skutečně pomoci příteli, pak mu doporučte, aby se v případě, že má problém s drogami, obrátil na nejbližší Kontaktní centrum. V každém větším městě nějaké bude.