Zariadenia na odvykanie od zavislosti
Zuzana
Dobry den, chcela by som Vas poprosit o kontakty na resocializacne zariadenia, ktore sa venuju liecbe zavislosti... Jedna sa o chalana, ma okolo 23 rokov a je zavisly urcite na marihuane, no zrejme aj na niecom inom /viac neviem, to sa mi zverila jeho mamina, ale viac mi zatial nepovedala/. Slovenske zariadenia som si pozrela, no myslim si, ze by bolo prenho vhodnejsie, keby sa siel liecit niekam do zahranicia, cim dalej od kamaratov. Dakujem za odpoved, s pozdravom Zuzana

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Samozřejmě je možné se jít léčit někam do zahraničí, včetně ČR, ale myslím, že je to mnohem komplikovanější, než pokud by se kamarád léčil na Slovensku (mám na mysli záležitosti týkající se platby za léčbu, zdravotního pojištění atd.). Kontakty na česká zařízení najdete například na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa pomoci. Nicméně důležitější než kontakt na konkrétní zařízení se mi teď jeví to, zda se chce léčit také kamarád. Pokud ne, tak s tím mnoho nezmůžete. Navíc si nejsem jistá, jestli v případě, že kouří marihuanu, je rezidenční léčba skutečně nezbytná - marihuana sama o sobě způsobí závislost a potíže s ní spojené jen výjimečně a pokud kamarád nebere jiné drogy, tak bych spíše uvažovala o nějaké ambulantní pomoci. Nepíšete, jak dlouho drogy užívá, co případně za další drogy bere, jestli má nějaké problémy s tím spojené (zdravtoní potíže, dluhy, problémy se zákonem..) - takže nemohu situaci úplně posoudit. Ovšem zásadní je opravdu to, zda se situací chce dělat něco kamarád - jinak není moc možností, jak mu pomoci.