c.
Dobrý den nějakou dobu (několik let, nevím už přesně) jsem užívala běžná analgetika (ibuprofen, ataralgin, kombinace, s kofeinem, někdy s alkoholem) často (ke konci denně) + nárazově ve větším množství (do 15 tablet) a bez rozestupů. Už něco přes rok to nedělám (mám řádnou léčbu primárního problému - migrény a přešla jsem na kafe), chci se zeptat, zda tím mohu mít poškozený organismus, aniž by to bylo "na první pohled vidět", a mám s tím něco dělat. Děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
Nějaké poškození je samozřejmě možné, ale pokud jste rok po vysazení, tak máte štěstí, že se vaše tělo s problémem vyrovnalo celkem dobře. Při takovémhle nadužívání analgetik je riziko pro různé orgánové systémy, v popředí bývají poruchy krvetvorby a ledvin. Pokud by některý z těchto systémů byl výrazně poškozen, již by se to projevilo. Krvetvorba se již během roku jistě vrátila k normě, má velkou regenerační schopnost. Ohledně ledvin - tam se problém nemusí zcela spravit, ale pokud nemáte obtíže, považoval bych stav za dobrý. Pokud byste měla pochybnosti, základní vyšetření vám může zprostředkovat praktický lékař.