žádost o radu
hymie
Dobrý den, chtěla bych vás poprosit o radu. Už hodně let mám obavy z nákazy HIV, stalo se to vlastne po tom co před lety můj partner mi řekl, že je pozitivní. Byla jsem na testech a vse bylo v pořádku. Od té doby mě pronásleduje doslova noční můra z této nemoci. Pořád okolo sebe vidím možnost nákazy, nechodím ani na koupaliště, pokud možno nepoužívám veřejné záchody, když mám jíst třeba při akcích ze společného nádobí, to mám také strach, prostě to vidím všude. Vždycky mě něco napadne, třeba když jdu k zubari chodím jako první, musím říct, že mě to dost trápí a omezuje. Teď mám strach, použila jsem společný ručník a pitvám se v tom, že jestli je možný třeba přenos nákazy když třeba dotyčná osoba měla ranky na rukou a já se potom do ručníku utřela, nebo dokonce můj přítel ho používal při mytí. Takže mi to vrtá hlavou, díky moc za odpověd, hezký den přeje Martina

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, Martino, nevím, jesti máte dostatek informací o možnostech nákazy virem HIV. Jestli ne, obraťte se třeba na svého praktického lékaře nebo na hygienickou stanici, případně na linku 800 800 980, jistě Vám tam rádi všechno vysvětlí. U případů, které popisujete, totiž v zásadě žádné riziko přenosu nehrozí. Aby k nákaze došlo, musela by se Vaše krev dostat do kontaktu s čerstou infikovanou krví. Jestli Vás teď trápí nejvíc ten ručník, pak věřte tomu, že virus HIV je natolik citlivý, že by ho zabilo i mýdlo. Nevím, do jaké míry Vás tohle "pronásledování" představou, že se můžete kdekoli nakazit, skutečně obtěžuje. Tak, jak to popisujete, vypadá to skoro jako "fobie". Nevím, jestli jste se s tím někomu již svěřila, nebo jste se to už pokoušela řešit s odborníkem (ideálně psychologem nebo psychiatrem). Ať tak či onak, je dobře, že jste sebrala odvahu a napsala o tom nám. Nevím,jestli Vás moje odpověď uspokojila. Jestli ne, klidně se znovu ozvěte. A kdybyste chtěla sehnat kontakt na nějakého odborníka ve Vašem okolí, dejte vědět odkud jste. Zatím Vám přeju hodně síly a odvahy s těmihle představami bojovat. S pozdravem, Gabriela Koryntová.