pervitin
kaka
Dobry den,zjistila jsem,ze moje 20leta sestrenice snupe pervitin zhruba 3 mesice.Predtim kourila marihuanu a obcas brala extazi.Ve spolupraci s rodicema a jejima kamaradkama jsme zjistili,ze nyni jde o pervitin.Ma pred maturitou a prestala chodit do skoly,nezvlada rano vstavat.Chova se velmi spatne k rodicum,ma velke deprese.Mama ji nasla pod polstarem snupatko,nabidla ji pomoc(ale o snupatku se nezminila).Sestrenice nevi,ze vse vime.Jak maji rodice postupovat?Mama s ni chce rozumne promluvit a vse ji rici a nabidnout pomoc.Je to tak spravne?Domnivame se,ze na drogy si vydelavala prodavanim vlastniho tela v Praze.Oni jsou z maleho mesta.Celkove jsou velmi slusna rodina a sestrenice mela od mala dobre rodinne zazemi.Vzdy kdyz utece do Prahy,tak se pak vraci. Chteli ji natvrdo vyhodit a vse ji sebrat (telefon),ale boji se,ze by dopadla jeste hure.Kdyz s ni mluvim ja (mame dobry vztah),tak jen slysim,jak je to doma strasny,jak ji lezou vsichni na nervy,je tam nuda (v Praze to zije) a ve skole ji nikdo nema rad.Ted jsme ale zjistili jednoho dealera i ve skole (spoluzak).Mela v Praze pritele (ze socialni rodiny) a ten ji bil a vydiral.Domnivame se,ze ji delal pasaka a nutil k prostituci.Byla s nim 3 roky,nyni se rozesli (v hadce ji zbil a rozkousal si pred ni spodni ret - vsude mu tekla krev).Je bez nej zhruba tyden a proto se nyni upina k tomu spoluzakovi.Maji rodice cely problem resit i se skolou?Situaci chteji resit,ale chteji to resit spravne.Mohu zasahnout i ja jako jeji sestrenice?Je mi 31 let,ale rozhodne me bere vice nez rodice,kterymi pohrda.Samozrejme mi take lhala,jako kazdemu.Svuj problem nepripousti a s nikym o tom nemluvi.Ona nevi,co vsechno my vime.Dekuji za pomoc a preji hezky den.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, asi Vám neodpovím na všechny Vaše otázky a nedám jasný a úspěšný návod, jak postupovat. Bohužel to není tak jednoduché a nikdo ho neznáme, protože každý je jedinečná osobnost a platí v jeho případě trochu něco jiného. Myslím, že by bylo dobré se sestřenicí mluvit na rovinu, nechodit kolem ní po špičkách. Říct jí, že všechno víte - tedy hlavně její rodiče - a stanovit jasná pravidla, za kterých bude doma dál bydlet. Pokud má velké deprese, pomohla bych jí najít psychiatra, se kterým by to mohla probrat. nemyslím si ale, že ji to opravňuje k tomu být protivná na všechny kolem, o to spíš, jestli jsou v rodině mladší děti. Takové setrvání v domácnosti, za podmínek jak je to nyní, bych považovala za velmi rizikové pro její sourozence. Rodina se pak neustále zaobírá jenom dítětem, které bere a nezbyde čas a energie na ostatní. Co se týče jejího vydělávání si prostitucí, je to problém minimálně stejně závažný jako užívání drog, ale bohužel se s tím dá těžko něco dělat, dokud nepřistoupí ona sama na změnu - najít si brigádu, po maturitě jít do práce nebo něco podobného. Ohledně řešení problému se školou - to se musíte opravdu rozhodnout sami. Samozřejmě pokud víte, že někdo z jejích spolužáků prodává na škole drogy, je to velmi vážné a mělo by to být ohlášeno. Připravte se ale na všechny následky, které z toho plynou a také třeba na to, že se nic nedokáže, což se bohužel občas stává. Vyžaduje to tedy z Vaší strany velkou odhodlanost...Je toho hodně, možná by bylo nejlepší, kdyby se Vaše teta poradila v nějakém centru osobně, kde by mohla konzultovat i průběh a co dělat dál. Pokud byste potřebovali kontakt, dejte vědět, kde by to mělo být.