syn
tukinek
můj syn poslední dobou nemusí po noční spát,stýká se z kamarádama kteří jsou ze soc.slabých rodin,má hrozný obličej silně povyrážkovaný,všechno si zeškráne,má nálady které jsou hrozné,někdy se směje někdy maluje samé pavouky třeba až do 3 hodin do rána.Je až agresívní nechce mě i manžela poslouchat a dělá si co chce.Ukrade mi peníze,cigarety,vím že kouří trávu,našla jsem sklíčka a vyhazovala ,ale on si je vykopal z odp.koše a tak jsem je začla vyhazovat z okna.Věčně se k vůli trávě hádáme,nebo je nasnáším ani manžel,strašně nás to bolí když se nám syn vzdaluje a proto jsem se rozhodla vám napsat.prosím jsme zoufalí poradte nám co s ním...je mu 19 let..a má pocit že je nejchytřejší a nenechá si poradit...trápíme se...

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, to co popisujete jsou možná projevy i nějaké silnější drogy než je marihuana. Jako první mě napadá pervitin, ale jsou to opravdu jen dohady, syna jsem neviděla, nemluvila s ním. Nerada bych Vás zbytečně vystrašila, jen abyste počítali i s touto variantou. V této chvíli asi není až tak důležité, co ve skutečnosti bere, ale hlavně jak se chová. Myslím, že v první řadě je třeba dát si jasné hranice, co jste ochotni synovi tolerovat. Myslím, že by si rozhodně neměl dovolit krást Vám věci ani peníze, být na Vás agresivní. Stanovte si tedy vzájemně pravidla soužití - kolik bude přispívat na domácnost, s čím bude doma pomáhat, kdo k Vám domů bude chodit, co se stane, když Vám ukradne peníze (zavoláte policii, vrátí Vám je z dalšího platu, bude muset odejít z domova, najít si podnájem...záleží na Vás, co zvolíte). Je třeba zvolit takové podmínky, které jste schopni plnit, tzn. pokud řeknete, že když Vám ukradne peníze, bude se muset odstěhovat, musíte být schopni to splnit, jinak syn brzy zjistí, že si stejně může dělat co chce. Zkuste najít okamžik, kdy je střízlivý a ochotný s Vámi komunikovat a bavte se s ním, jak žije, jestli nemá nějaké problémy, jaký je jeho postoj k drogám, co mu dávají, co berou, jaká rizika v nich vidí. Bavte se s ním co nejotevřeněji a bez předsudků, zároveň by měl ale vědět, že o něj máte strach ale také že si nenecháte všechno líbit. Já vím, že to není vůbec snadné a je toho hodně. Možná by pomohlo dojít se osobně poradit k nějakému odborníkovi, vyzkoušet si s ním, co synovi říct, jak postupovat. Pokud byste chtěli nějaký kontakt, napiště lokalitu, ráda Vám ho pošlu. Držím palce, aby se komunikace se synem dařila lépe než doposud.