Kamarád bere pervitin!!
Werunkha
Předen chci moc poděkovat za odpovězení předchozího dotazu. Ptal jste se mě na otázku-proč se stýkam s lidma užívající drogy... Je to tak že jsem tyto lidi poznala aniž bych to tušila, stali se časem z nás dobří přátelé a až po té jsem vše zjistila od ostatních, kteří je už dlouho znají. S jedním z nich (Martin) jsem se hodně zblížila a dá se říct, že ho mám i dost ráda. Je to jeden z důvodů, proč mu chci pomoct. Dalším důvodem je to, že studuji zdravotní školu a cekově mě problematika drog zajímá. Právě proto je to pro mě i zkušenost, pomoci někomu a také dobrý pocit, že jsem někomu pomohla nebo můžu alespoň trochu mu pomoct. Strach z toho že tomu můžu také podlehnout? Ano, určité obavy tam jsou, ale musím přiznat, že jednou mi pervitin nasypal někdo z nich do pití, které jsme u sebe měli. Takže asi 2 dny jsem nespala atd. A z mýho pohledu mě drogy nic neříkají, nepřipadnou mi ty stavy nějak zajímavé a celkově mě to neláká. Jediné z čeho mám velké obavy je to, že i kdyby se Martin rozhodl s tím přestat, tak bude pořád v té skupině lidí, kteří ho v tom rozhodně nepodpoří-spíše naopak. Jenomže asi tomuto nijak nezabráním, že?

Odpověděl:
Milá Veroniko, mám z Vás intenzivní pocit, že se snažíte hlavou prorazit zeď. Těžko můžete pomáhat někomu, kdo o žádnou pomoc nestojí, protože je přesvědčen o tom, že ji nepotřebuje. Na tom, že se stýkáte s lidmi užívajícími drogy není samo o sobě nic špatného. Vztah však musí být založen na vzájemném(!) respektu. Vy respektujete fakt, že oni užívají drogy a neodsuzujete je za to, ale oni by měli dělat totéž - respektovat, že Vy drogy užívat nechcete. Oni tuto hranici překročili naprosto neomluvitelným způsobem. To, že Vám bez vašeho vědomí nasypali pervitin do pití vnímám stejně, jako kdybyste napsala, že Vás znásilnili. (Mimochodem, dopustili se závažného trestného činu.) Necháte se sebou dále takto manipulovat nebo jim dáte jasně na jevo, kam až mohou zajít? Jestli Vás drogová problematika zajímá, můžete se jí dále profesně věnovat. Uživatelům drog lze pomáhat, pokud máte jasné hranice (osobní i dané organizací), víte, co děláte, proč to děláte a nejste v tom osobně zaangažovaná. Nevstupujte však do tohoto oboru s ideálem, že budete zachraňovat lidi, jinak Vás čeká hořké zklamání. (Pravděpodobně stejně jako teď.) Co se Martina týká - musíte se smířit s tím, že ještě nedošel do fáze, kdy by se rozhodl pro radikální změnu - abstinenci. Do této fáze většina uživatelů dojde teprve tehdy, kdy jim užívání začne způsobovat reálné problémy v životě. Přemýšlejte o tom, jestli mu něčím nedáváte signál, že je všechno vlastně ještě v pořádku. Dále si poctivě odpovězte na otázku, jestli Vaše touha pomáhat uživatelům není jen potřeba poznat drogy a svět s nimi spojený - fascinace zakázaným ovocem... Ze stejných důvodů totiž lidé začínají drogy brát. Možná jste uprostřed řeky a přemýšlíte, ke kterému břehu pádlovat, tak si vyberte ten správný. Hezký den a hodně štěstí.