pre Tomáša Nedvěda
Kylie
Dobry den, dakujem Vam moc za odpoved. Situacia sa nakoniec "vyriesila" tak, ze sa so mnou moj priatel rozisiel, nasiel si druhu - narkomanku, s ktorou mozu fetovat spolu..:-( No ja uz s tym teda nic neurobim, no trapit ma to este dlho bude, hlavne kvoli nemu..Vlastne sa vtedy dostal na liecenie kvoli tomu, ze sa zlakol,bolo mu uz zle, tak sa mame opity priznal,rano si nic nepamatal a ta ho potom viac-menej donutila ist sa liecit. Takze velky efekt to nemalo. Chcela som sa este opytat ne ten Xanax. Ked to teta kombinuje s alkoholom, do akej miery to moze byt pre nu nebezpecne,mam ju varovat?A akym sposobom? Lebo predpokladam,ze kedze pitie nepovazuje za problem, nebavila sa na tuto temu ani so svojou psychiatrickou. Skusim teda vymyslat dake vecerne aktivity,aj ked asi bude problem najst dost casu, kedze mam presne opacny denny rytmus ako ona. Myslim, ze v jej piti zohrava dost podstatnu ulohu to, ze nemozu mat deti,ona sice ma kamaratky ku ktorym obcas vecer zajde,no pride z prace vecer okolo osmej, je hore do noci zatial co my ideme spat ovela skor. Okrem toho tu - teda na strednom Slovensku, ma alkohol dost silne zakorenenu tradiciu, aj v nasej rodine, a potom sa to ludom dost tazko vbija do hlavy, ze aj taketo pitie je rizikove. Ja som na to vlastne prisla v Prahe toto leto, ked som zistila ze Cesi piju v porovnani s nami v ovela mensej miere, dokonca mi starsi kolega povedal, ze by so mnou nesiel pit. Dakujem este raz, majte sa pekne!

Odpověděl:
Dobrý den, omlouvám se za zpoždění, měl jsem dost práce. To, jak dopadl Váš vztah je mi líto, ale mám pocit, že pro něho nemůžete nic víc udělat. Rozhodl se pro jinou cestu a je třeba to respektovat. Já, jako citově nezainteresovaný pozorovatel to vnímám pozitivně. Váš rozchod Vám otevírá cestu k novým možnostem a život se závislým partnerem těch pozitiv moc nepřináší(jak jste si sama mohla zkusit). Rozumím ale tomu, že to pro Vás musí být těžké. Co se týká xanaxu a alkoholu - tato kombinace může potenciálně způsobit vážné problémy. Benzodiazepiny zesilují útlum po užití všech látek, které tlumí CNS (což se týká i alkoholu). Může dojít k takovému prohloubení útlumu, že dojde k úmrtí, obyčejně pro zástavu dechu a následně oběhu. K nebezpečné interakci může dojít, i když látky nejsou užity najednou, stačí užití v odstupu několika hodin. Potíž je navíc v tom, že si teta zřejmě úspěšně pěstuje takzvanou křížovou závislost - závislost na dvou látkách zárověň. Zbavit se křížové závislosti je vždycky obtížnější než závislosti na jedné látce. Teta by měla být opatrná ve chvíli, kdy se rozhodne xanax vysadit. V žádném případě by ho neměla vysadit najednou, protože při vysazení benzodiazepinů hrozí riziko epileptických záchvatů - zejména, je li jejich účinek podpořen alkoholem. To se týká spíš vyšších dávek benzodiazepinů, nicméně se nedá zcela posoudit, zda bere skutečně jen dávky předepsané lékařkou. Na těžší odvykací stavy je možné i zemřít, často pro nakumulování epileptických záchvatů - status epilepticus. Pokuste se jí přimět k tomu, aby se přiznala své psychiatričce, která s ní může celý problém probrat a navrhnout nějaká řešení. Mějte se pěkně a ozvěte se, bude-li něco potřeba.