psychické potíže
Martí
Dobrý den, ráda bych Vás poprosila o Váš názor. Přítel téměř deset let užíval pervitin. s jistotou vím, že od 20.srpna je "čistý". asi v polovině září dostal Flash back, byli jsme kvůli tomu na pohotovosti, protože jeho psychický stav v tu chvíli byl hrozný, (netušili jsme že jde právě o flash back). tam dostal nějaké sklidňující prášky a jeho stav se zlepšil, ale od té doby trpí pocity úzkosti , strachem ze smrti a šílenství. myslím, že je to definováno jako panická porucha? nejhorší je, že trpí nespavostí. deně spí v průměru 2 hodiny deně, jelikož chodí do práce je to pro něj velice vyčerpávající. navštívil poradnu v Holešovicích kde mu dali vybrat ze dvou možností. buď se nechá zavřít do léčebny, kde mu budou dávat silné prášky, což já ani můj přítel nechceme, myslím, že být zavřený v léčebně by ho prostě odrovnalo. druhá možnost byla začít chodit mezi lidi se stejným problémem. jde oskupinovou terapii, kde pacient tráví 7 hodin denně, což znamená že se to nedá skloubit s prací a nevím jestli tato léčba je vhodná. v tom spočívá můj dotaz. Myslíte, že je možné, aby se přítel uzdravil pouze tím, že začne chodit mezi drogově závislé lidi? myslím, že v těchto komunitách jde o to zbavit se drogy a chuti na drogu. přítel s tím problém nemá, z drog má strach a rozhodně o užívání drog ani nepřemýšlí. nemůže mu to naopak uškodit? nedokážu si představit, že by se jeho psychický stav a především problémy se spánkem mohli zlepšit "pouhým" navštěvováním komunity. pokud mi můj názor vyvrátíte budu jedině ráda, protože užívání prášků je to poslední co by přítel chtěl. také bych se ráda zeptala jestli má přítel šanci na 100% vyléčení. deset let užívání drog je dlouhá doba a moc se bojím, že má mozek trvale poškozený. moc Vás prosím o Váš názor na tuto léčbu, případně doporučení jiné léčby. díky moc. doufám, že jsem se můj (přítele) problém dostatečně vysvětlila.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, nemyslím si sice, že dva měsíce co je Váš přítel po 10 letech braní čistý, znamená, že je z toho venku a drogy už ho neohrožují. Chápu ale, že Vám teď jde o něco jiného. V tom případě mám pocit, že denní stacionář, což je pravděpodobně ta možnost, kterou Vám nabídli vedle léčebny, by jeho momentální problémy příliš nevyřešil, nebo rozhodně ne sám o sobě. Nebylo by špatné kdyby tam chodil, ale panické stavy a nespavost by bylo lepší řešit jinde. Jestli je to na hospitalizaci nedovedu posoudit takhe na dálku. Osobně bych Vám radila ambulantní návštěvu psychiatra, specializujícího se na závislosti, s ním ať se přítel poradí, co dál. Můžete se zkusit obrátit například na naše ambulantní zařízení CADAS ve Spálené 12 (studentská poliklinika), je třeba se předem objednat na tel. 222 924 245. V tomto zařízení pracuje mimo jiné MUDr. Minařík, který odpovídá mnoho dotazů na této poradně.