Kamarád bere pervitin!
Werunkha
Dobrý den, chtěla by jsem se zeptat a zároveň poradit. Mám hodně moc dobrého kamaráda(tedy je jich víc, ale konkrétně tomu jednomu by jsem chtěla pomoct). Už asi 2 roky je závislý na pervitinu a ještě kouří marihuanu. Chtěla by jsem se zeptat jestli jako jedinec ho mohu donutit aby přestal alespoň s pervitinem. Popřípadě mu být i oporou při odvykání a jak?? Hodně mi na něm záleží a proto bych byla ráda, kdyby jste mi poradily nebo alespoň napsali jestli mu mohu také "já" nějak pomoct!? Opravdu velice děkuji!! Veronika

Odpověděl:
Dobrý den, u všech závislostí bohužel platí jedno pravidlo. Dokud uživatel sám nepochopí, že mu braní drog škodí, není síla, která by ho donutila k abstinenci. Pomoci mu lze jen těžko, pokud sám nevidí žádný problém. Jediné, co byste mohla zkusit je "otevřít mu oči" - upozorňovat ho na všechny problémy spojené s braním. Ztrátu kamarádů, zájmu o všechno... Připravte se však na jeho odpor. Pokud o tom nebude chtít mluvit, můžete mu paradoxně pomoci tím, že s ním přerušíte styky dokud bude brát. Jestli mu na Vás záleží, bude o tom alespoň přemýšlet. Pokud se rozhodne pro abstinenci, bylo by dobré, kdyby navštívil nějaké odborné zařízení, kde s ním mohou celý problém probrat a vymyslet nejlepší řešení. Pokud se rozhodne abstinovat sám, můžete mu pomoci tím, že s ním budete trávit volný čas v bezpečném prostředí - kino, sportovní akce, výlety... Velmi často jsem se však setkal s tím, že se přátelé uživatelů nechali vmanipulovat do toho, aby drogy zkusili také - jen aby věděli o čem to je. Často potom skončili úplně stejně, jako ten, komu chtěli původně pomoci. Snažte se, aby to nebyl i Váš případ. Neodpustím si ještě jednu osobní otázku na závěr. Čím to je, že se pohybujete ve společnosti lidí užívajících drogy? Nepředstavuje to riziko i pro Vás ?