BZP,A2,Nemesiss
Kam
Chci se zeptat, jak je to s legalnosti, ci snad dostupnosti latky zvane BZP (Benzylpiperazine), nemohu totiz najit jakekoliv informace o teto latce na ceskych servrech a v cestine. Velice dobre jsou stranky www.erowid.org, kde jsou informace temer o vsem, vcetne BZP a jeho derivatech. Jen tak na okraj, jsem si tuto drogu vyzkousel, a skutecne funguje bezvadne:) Docela verim ze by tato latka mohla pomoci pri lecbe ze zavislosti na methamfetaminu, ale nejsem expert, takze nevim. Dekuji za odpoved. Kam

Odpověděl: Bára Orlíková
Velice se omlouvám za velmi pozdní odpověď, čekala jsem na vyjádření kolegy MUDr. Tomáše Páleníčka, který se zabývá výzkumem nových syntetických drog. Jeho vyjádření k Vašemu dotazu zasílám: "V současné době zatím žádný z piperazinů, z těch co se vyskytly na ilegální scéně jako syntetické drogy (tedy BZP, TFMPP, mCPP, MeOPP a některé další) pokud vím není na seznamu omamných a psychotropních látek (tedy kontrolovaných substancí). Nicméně ve většině států EU jsou látky BZP a TFMPP již kontrolovány a uvažuje se i o mCPP. Co se týká využití v léčbě závislosti na simulantech, je otázkou na kolik by tato látka mohla posloužit, nicméně by musela být užívána pouze v rámci odborně řízené substituční terapie (při laickém užívání si pouze přivodíte zkřízenou závislost na obou látkách nebo přejdete na závislost na BZP) - a pokud vím, nikde na světě se zatím substituční terapie u stimulantů nepoužívá, málokde jsou totiž amfetaminy stejně problematickou drogou jako u nás. Také je nutno vzít v potaz, že kdyby substituční terapie tohoto typu existovala, tak nemůže nahradit léčbu závislosti vedoucí k abstinenci. Závislost se prostě nedá jen tak vyléčit nějakou jinou substancí, bohužel. Co se týká informací o piperazinech a jejich zneužívání, nikde jinde než na Erowidu nenajdete více, snad ještě třeba lycaeum.org, v češtině snad nějaké omezené informace na extc.cz nebo drogy-info.cz. Jinak jsem v roce 2005 publikoval článek s názvem "SYNTETICKÉ DROGY NOVĚ SE VYSKYTUJÍCÍ NA ILEGÁLNÍ DROGOVÉ SCÉNĚ" v časopise Psychiatrie pro praxi 5/2005 (www.psychiatriepropraxi.cz) , kde je poslední odstavec věnován piperazinům a je v češtině, nicméně jedním z hlavních zdrojů byl opět Erowid. Na druhou stranu se tyto látky docela frekventovaně používají ve výzkumu, zejména mCPP a TFMPP a dá se o nich lecos najít mezi odbornými publikacemi. Tomáš" Takže hodně štěstí. A jen na okraj - pokud bojujete se závislostí na pervitinu, pak by bylo rozumné se obrátit spíše na odbornou pomoc než volit svépomocnou léčbu pomocí jiných návykových látek. Kdybyste potřeboval nějaké kontakty, kam se obrátit, napište, odkud jste a já Vám mohu předat kontakt na někoho z kolegů.