Syn bere drogy. Co s tím?
Arthur
Dobrý den, náš syn 20. let, studuje 4. ročník průmyslovky se rozešel o prázdninách s dívkou, kterou miloval. Byl z toho v depresi a začal se stýkat s partou, (Czech tec) atp. Je hrozně hubený, do školy chodí sporadicky, bydlí doma, ale vždy se sebere a třeba 3. dny se neukáže, lže nám, naslibuje hory doly a nic neplní , všechno je mu fuk, nedbá o sebe, mívá deprese, únavu - prospí skoro celý den, usne v tu ránu, když s ním mluvíte, atp. Včera jsme našli v jeho pokoji pytlík od 10ks stříkaček, 2ks stříkačky, valetol, morfinové tablety, malou destilační aparaturu a měl modřinu po vpichu. Na drogovém orient. testu byl pozitivní na metamfetamin a slabě THC. Přiznává pouze marihuanu. Dost kouří a pije silná kafe. Co s ním máme dělat? Myslíte, že morfin rozpouští a píchá si to? Chce nechat školy před maturou. A bojíme se, aby se někde nevyboural v autě. Je možnost zavřít ho v nějakém detoxu? Neuteče odtamtud? Vím, že pomoci se může jen těm, kteří to chtějí, ale jak ho přesvědčit?

Odpověděl:
Dobrý den, bohužel nemáte mnoho možností, co v takové situaci podniknout. Pokud Váš syn nepřizná (nevnímá), že má potíže se kterými by měl něco dělat, nemůžete mu ani pomoci. Na to zavřít ho někde násilím nemáte žádné nástroje. Zkuste mu říci, že máte dojem, že není v pořádku, že si nejste jistí, zda si to uvědomuje a připouští a že o něj máte strach a chcete mu pomoci se z toho dostat. Jako rodiče máte možnost dát mu hranice. Pokud nechodí do školy, neplní sliby, máte nárok to po něm chtít. Můžete mu říci, že se nechcete podílet na tom, jak nyní žije a stanovit podmínky jeho fungování pokud s vámi žije a vy ho živíte (např. zůstane ve škole, udělá maturitu, pokud nebude studovat, bude chodit do práce, přispívat na domácnost, pokud odchází, oznámí kdy vrátí a dodrží to, bude se domů vracet při smyslech - neintoxikovaný, nebude lhát, zajde společně s Vámi do nějakého zařízení pro uživatele drog apod.) a následky pokud tyto podmínky nedodrží. Patrně jediným možným následkem je, že ho přestanete živit, případně mu poskytovat střechu nad hlavou. Pro rodiče je tohle opravdu těžké rozhodnutí, pokud se rozhodnete mu takto podmínky stanovit, musíte pak být důslední a dodržet to. Tahle situace je opravdu náročná, radu a podporu, případně zprostředkování detoxu Vám mohou poskytnout např. v kontaktních centrech (v Nymburce, Velké valy 995, telefon: 325 514 424, nebo v Kolíně, Kutnohorská 17, telefon: 321 715 004). O dalších zařízeních se můžete informovat na naší úvodní stránce, pod vstupem do poradny - kolonka pomoc a léčba, užitečné informace můžete také najít v portálu pro rodiče na www.odrogách.cz. Přeji hodně sil. PS Že syn tablety rozpouští a injekčně užívá možné je (dělá se to), opiáty rozpozná orientační test v moči max 2-3 dny po užití.