ako mam pomoct?
kylie
Dobry den, mam viac problemov o ktorych by som sa chcela poradit.Prvym je moj chlapec,sme spolu dva roky,no nebyvame spolu.Je alkoholik a berie aj pervitin,o inych drogach neviem.Chcem povedat ze mi je jasne,ze bez jeho vole liecit sa mu nemozem pomoct,ani neruinujem seba,drzim si od jeho problemov odstup.No v poslednej dobe zacalo jeho pitie aj drogova kariera naberat na obratkach a bojim sa ze sa dostava do ovela vacsieho nebezpecenstva.Byva ovela castejsie prec z domu,aj na niekolko dni.Ja nanho moc velky dosah nemam kedze som cez tyzden v skole,preto sa casto len s odstupom casu dozviem co sa dialo.Predtym sa mi zvykol zdoverit,no teraz sme sa nevideli uz treti tyzden,nema o nic zaujem,nestara sa uz vobec o nic (skrecky co mal mu zdochli,tiez kvet na ktory nedal dopustit).Jeho rodina "drzi hlavu v piesku",tvaria sa este stale(aj ked uz bol na lieceni-neuspesne)ze sa nic nedeje,vratane jeho matky ktora ma nanho hadam najvacsi vplyv zo vsetkych,minule mu vraj dokonca dala - uz opitemu - flasu alkoholu(!).Proste neurcila ziadne hranice ani sme sa spolu nezucastnili skupinovej terapie ked prisiel z liecenia,ona v podstate caka ze sa z toho vylieci sam alebo co,kedze ona mala tiez v minulosti problemy s pitim(neviem v akej intenzite) no dostala sa z nich sama.Tak sa vas chcem spytat ako jej to ako matke vysvetlit vsetko aby pochopila ze sa chova uplne nevhodne,napriek tomu ze mu urcite chce pomoct,bez toho aby to vyznelo tak ze napadam jej ulohu matky.Viem ze ja s nim nemozem pohnut pokial nebude chciet on,kedze spolu nebyvame neurcujem hranice,ku mne vsak vedel co si moze dovolit a teraz zacal kaslat aj na to,neozve sa uz vobec,nic mi nepovie..Co s tym?Predpokladam ze ultimata nemaju velky ucinok,ako to riesit? Dalsi problem ktory ma trapi -teda neviem ci to uz mam povazovat za problem - je pravidelne pitie mojej tety u ktorej byvam.Kazdy vecer popija vino,niekedy najdem prazdnu aj celu litrovu flasu,ktoru doniesla vecer,rano v kosi..Hovorila som jej o tom no ona to za problem nepovazuje..zatial..Okrem toho berie prasky na depresie typu xanax,ktore ma riadne predpisane od psychiatricky.No bojim sa ze raz neda pozor a skombinuje to spolu.Okrem toho komunikacia medzi nou a strykom viazne.Chcela by som sa pokusit zabranit jej potencialnej zavislosti no neviem ako.Myslite ze by pomohli spolocne aktivity vecer alebo pomoc napr. v kuchyni z manzelovej strany,ona sa totiz vecer zavrie v kuchyni a popija,mozno potom by sa hanbila pred nim az tolko pit..neviem,poradte mi prosim..dakujem moc!!!

Odpověděl:
Dobrý den, musím konstatovat, že to opravdu nemáte lehké. Tak to vezmeme po pořádku. 1) Zdá se mi, že na braní Vašeho přítele máte docela dobrý náhled a víte o tom, jak máte omezené možnosti. Váš přítel se Vám, zdá se, vzdaluje a tím zřejmě ztrácíte poslední zbytky vlivu. Myslíte, že by Vás poslouchal, kdybyste se snažila popsat mu, co se s ním děje a řekla mu, že o něj máte strach? Pokud ne, přemýšlejte o tom, jestli má cenu v takovém vztahu pokračovat. (Nepíše se mi to lehce, ale přemýšlejte o tom, co od vztahu očekáváte a kolik se Vám toho dostává.) 2) Sama musíte poznat, do jaké míry se s Vámi jeho matka bude bavit o problémech syna. Nebojte se toto téma otevřít, zdá se mi, že nemáte moc co ztratit. První vítězství zaznamenáte ve chvíli, kdy připustí, že je to problém, který je třeba řešit. Potom se můžete bavit o tom, jakou roli v tom může sehrát každý jednotlivý člen rodiny. Světlý bod vidím v tom, že už jednou v léčbě byl. Co ho tenkrát přimělo k nástupu? V jeho rodině to přece nemůže být takové tabu, jednou už to řešit museli. Souhlasím s Vámi, že nastavení hranic je nezbytné. Jediné hranice, které však můžete kontrolovat jsou Vaše vlastní. 3)Co se týká Vaší tety - Xanax má dlouhodobý účinek, což znamená, že ho s alkoholem kombinuje prakticky neustále. Bylo by dobré, aby o tom mluvila se svou psychiatričkou. Společné večerní aktivity mi připadají jako velmi dobrý nápad. Mnoho žen pije z nudy. Dále můžete udělat to, že ji budete upozorňovat na problémy, který jí alkohol způsobuje a které si s alkoholem nespojuje nebo nechce spojovat. Přijít na to však musí sama a neměla by mít pocit, že jí neco vyčítáte nebo že jí chcete kontrolovat. Pokud je to tak, že zanedbává něco ze svých koníčků nebo povinností, pokuste se jí na to upozornit. Snažte se získat spojence ve strýci, snad na ní má větší vliv než Vy. Tak, doufám, že Vám něco z toho k něčemu bude. Kdybyste potřebovala cokoli dalšího, tak směle pište. Hodně štěstí!