Míla
Syn studoval víceleté gymnázium, od tercie se mu začal horšit prospěch. V kvartě jsem zjistila že kouří marihuanu( koupila jsem si test v lékárně). S manželem jsme se mu opakovaně snažili vysvětlit následky. navštívila jsem s ním i psychologickou poradnu, kde mi poradili ať se ho snažím motivovat a určíme přesně daná pravidla(odebrat kapesné, odměňovat a chválit apod.) Po opakovaných testech (byly stále pozitivní) jsme se se synem dohodli, že změní školu. Nastoupil na střední školu s maturitou, prospěch se mu výrazně zlepšil, ale testy zůstaly stále pozitivní. Poprvé jsme s manželem přistoupili i k razantním zákazům chození ven, vozíme syna do školy i ze školy, poprvé padly i facky. Zkusili jsme před tím i opak - po dobrém dát synovi volnost, ale s úplně stejným výsledkem. Nevíme co dál, syn se vždy dobře učil, byl spíš neprůbojný. Manželství máme harmonické a není jedináček. Velmi mu záleží na kamarádech a rodiče mu připadají už hodně staromodní, nevíme prý nic o životě.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že jste zkusili přesně to, co bych Vám také poradila. Někdy si bohužel dítě musí samo přijít na to, co může ztratit díky drogám, jako např. lepší vzdělání. Napadá mě z Vašeho dotazu, že možná syn nemá dostatečný prostor pro rozhodování a zodpovědnost za sebe. Ať sám zkusí navrhnout, jak si vaše vzájemné soužití představuje, co bude jeho zodpovědnost a co se stane, když nebude pravidla dodržovat. Také se budete muset rozhodnout, jestli je pro Vás přijatelné, že syn bude marihuanu občas kouřit, pokud jinak bude ve všem fungovat. V opačném případě se možná dostáváte do role pronásledovatele, která rozhodně vzájemnému vztahu neprospěje. Ptejte se syna, proč je pro něj marihuana důležitá, ať Vás poučí jak on to vidí, jestiže má pocit, že Vy jste staromódní. Možná bych se ještě jesnou poradila v poradně, kde jste už byli, protože tam znají Vás i syna a něco už s Vámi prošli.