Alkohol
desertscape
Dobrý den. Potřebuji objektivní posouzení. Od každého, ale i od sebe slyším něco jiného. Již několik let večer popíjím. Zásadně a jedině víno. Je to pro mně takový relaxační rituál. Množství alkoholu je stále stejné - nezvyšuje se ani nesnižuje. Opilá bývám opravdu málokdy (otázka je co je opilá, protože vždycky vím kdy mám dost) a spíš při jiných příležitostech. Nemám žádné problémy spojené s alkoholem - pracovní, osobní atd. Nijak mně to neomezuje. Ale mám pocit, že to problém je. Určitě mi to nesvědčí zdravotně - předpokládám. Nikdy a to zásadně nepiju přes den. Ale toho večerního popíjení se zbavit nedokážu a večer mi to prostě chybí. Nemám žádné abstinenční příznaky, ale večer zkrátka mám chutě a dělá mi problém si to odepřít. Chtěla bych vědět jestli tenhle problém mám šanci zvládnout sama a nebo se mám obrátit na nějakou poradnu. A jestli v mém případě by postačila ambulantní léčba, protože ústavní si zkrátka nemůžu dovolit - hlavně z profesních důvodů. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, je těžké posoudit, kdy už jde o závislost a kdy ne. Myslím, že je ale důležité, že Vy cítíte své popíjení jako problém. I když Vám nepůsobí žádné další potíže. Víno samo o sobě by nemělo být nijak škodlivé pro organismus, ovšem v malém množství. Důležitější ale asi je psychická stránka celé věci. Pokud Vás pití omezuje natolik, že si ho večer nedokážete odepřít, začíná už to být trochu nepříjemné. Jestli zvládnete změnu sama, musíte posoudit Vy. Zkuste si třeba každý druhý den pití odepřít a zabavit se nějak jinak, jít do společnosti, do kina apod. Uvidíte, jak to půjde. Pokud byste měla pocit, že by pro Vás byla lepší odborná pomoc, myslím, že by stačila ambulantní, alespoň bych to pro začátek zkusila. Kdybyste chtěla kontakt, napište prosím, kde by to mělo být.