Alkohol
pavel
V létě jsem šel do AT poradny, kde jsem přestal úplně chlastat. Protože jsem měl problémy s alkoholem. Jenže jsem v září zapoměl tam jít a už měsíc funguju sám (neměl jsem teďka čas-pracovní záležitosti, brnknu tam až zítra). Mám nějaký prášky, abych je zežral, když budu mít úzkostný stavy. Jsou lepší než chlastat, prej. No já je moc nežeru. Poslední měsíc jsem se jich ani nedotkl. Sám se zatím držím bez kalby, ale nejhorší je, když mě volají kamarádi a tahají mě na pivo. Včera jeden, dneska druhý. A já musím neustále odmítat. Už nemám sílu. Navíc se snažím omezit na minimum kouření, protože jsem dlouhodobě nemocnej s plícema. A doma mám děsně stresorů. Spory s rodiči (nemám na vlastní bydlení), v práci mám děsně stresorů, no prostě všude. A bez cigár to nezvládám. Začínám už zase snít o tom, jak bych se zkalil. Velmi mě to láká. Jediný co mě drží, je to, že jsem to duševně už nezvládal, ani tělesně a velmi jsem svým pitím trpěl. Jen nevím, jak dál. Ten můj doktor toho ani moc nenakecá. Má na mě tak 10 minut za měsíc. A já nemám ani s kým kecat. Protože lidi mě nemají rádi za to, že nepiju. A nikdo mě nedrží, než já sám sebe. Někdy mi připadá, že těhlech pár měsíců bez chlastu je jen pár chvil vyvzdorovaných na osudu.

Odpověděl:
Dobrý den, vydržet abstinovat od alkoholu je hodně náročné a navíc často ztížené tlakem okolí, které v českých podmínkách nemívá pro abstinenci pochopení. A když to ještě navíc kombinujete s přestáním kouřit, máte to opravdu těžké. Jste dobrý, že to zvládáte v podstatě sám. V takové situaci byste si nějakou (intensivnější a pravidelnou) podporu zasloužil. Zkuste o tom promluvit se svým doktorem, zda byste k němu nemohl chodit častěji, nebo zda neví o nějakém zařízení v okolí, kam byste mohl chodit. Nebo dejte vědět odkud jste a my Vám zkusíme někoho doporučit. To, že se občas chutě na alkohol a "zkalení se" objeví, se stává, zejména pokud jste ve stresové situaci. Je dobré mít v takové situaci někoho, na koho se můžete obrátit a probrat to s ním. Byla by škoda, kdybyste po několika měsících abstinenci porušil. Navíc by se Vám to s největší pravděpodobností vůbec nelíbilo a bylo by Vám potom ještě hůř. Snažte se vydržet, nějak vyplnit čas, vyhýbat se rizikovým situacím a místům, chutě by měly zase odeznít. Pokud byste se dostal do akutní nouze, můžete zavolat na telefonní linku pomoci a "s někým si pokecat" - kontakty najdete v mapě pomoci na stránkách www.drogy-info.cz, v kolonce druh (služby) si vyberte linky pomoci. Přikládám ještě dvě adresy, kde byste mohl najít nějaké užitečné informace. Přeji hodně štěstí a sil a klidně se znovu ozvěte. www.sweb.cz/aacesko/odpovedi.html www.plbohnice.cz/nespor/addictcz.html