Jak se má zachovat učitel?
Hany
Rada bych se dozvěděla, jak se má zachovat učitel, který má podezření, že student užívá nějaké návykové drogy. Např. kdy může udělat test z moči a zda o tom musí informovat rodiče. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Záleží především na tom, zda je dotyčný student plnoletý nebo ne. Pokud je plnoletý, musel by s testem souhlasit, pokud není, museli by o tom být informováni a museli by s tím souhlasit jeho rodiče. Navíc testy musí provádět v takovém případě lékař, není možné, aby učitel zakoupil orientační test a prováděl ho sám. Nevím, na základě čeho vzniklo podezření na užívání návykových látek a jakých u daného studenta, ale myslím, že by byla na místě nejprve nějaká intervence bez použití testů - rozhovor se studentem, zjištění jeho situace, popřípadě doporučení k nějaké odborné pomoci /psycholog/. Testy pouze prokážete, že dotyčný nějakou drogu v nedávné minulosti užil nebo neužil, nic víc, nic míň. Navíc je potřeba si předem stanovit v souladu se školním řádem a příslušnými zákonnými opatřeními, co učitel s výsledkem udělá - jaká bude reakce, pokud test bude pozitivní, jaká, pokud bude test negativní. Je to složitá problematika a odpověď na takový stručný dotaz není jednoduchá. Pokud byste se k tomu chtěla na něco zeptat, napište.