musím brát antidepresiva?
Lenka
mám po ročním úletu na piku stavy apatie a únavy, hlavně psychický, do ničeho se mi nechce. přítel mi vyjednal návštěvu u psychiatra, ale ten se mnou udělal krátkej proces, skoro se se mnou nebavil a že to je prý drogama navozená deprese, předepsal mi prášky (deprex). nejsem si jistá, jestli je mám brát. našla jsem si na netu příznaky deprese a skoro nic na mě nesedí, nemám pocity zoufalství a úzkosti, ani myšlenky na sebevraždu. problémy se spánkem nemám a jíst mi chutná. až moc. tak se chci zeptat jestli si těma práškama spíš nepřihorším. jestli ty moje stavy spíš nejsou logickej důsledek fetu a po čase by odezněly samy od sebe aniž bych do sebe musela rvát nějakou další chemii. dík L.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Ono je takto těžko po internetu rozpoznat, zda je to stav, který skutečně medikaci vyžaduje nebo zda se jedná o potíže, které by odezněly nebo by se daly zvládnout bez léků. Příznaky deprese mohou být různého charakteru, myslím, že apatie, únava, nechuť k čemukoli a zvýšená chuť k jídlu mohou být stejně tak dobře symptomy deprese jako poruchy spánku, nechuť k jídlu a pocity zoufalství. Zrovna ta apatie a nechuť k čemukoli je pro depresi poměrně typická. Těžko lze také odhadnout, zda jsou to stavy způsobené drogami nebo zda se u Vás něco podobného projevovalo už předtím než jste začala pervitin brát. U lidí, kteří užívali pervitin, se docela často depresivní stavy objevovaly již před začátkem užívání a pervitin použivali jako jakousi sebemedikaci - koneckonců jak se nejlépe zbavit apatie a únavy a zvýšené chuti k jídlu...? Je možné, že by tyto stavy odezněly po čase samy, ale také by to tak být nemuselo. Myslím, že není úplně bezúčelné využít tu předepsanou medikaci, myslím, že by se Vám mělo ulevit /účinek se obyčejně obejví až po dvou až třech týdnech, takže nedoporučuji svévolně vysadit, když po pár dnech nic nepocítíte - vysadila byste to moc brzo, aniž by se účinek léků stihl projevit/. A rozhodně bych být Vámi zkusila také podpůrnou psychoterapii - brát jen léky nepovažuji za dostatečnou léčbu depresivních stavů. Psychoterapie by Vám pomohla se v tom všem lépe orientovat a měla byste po dobu užívání léků i psychologickou podporu. Pokud mi napíšete kolik je Vám let, jak dlouho od pervitinu abstinujete a odkud jste, mohla bych Vám odporučit někoho z kolegů. Zatím přeji hodně štěstí.