Pervitin
Lenahama
Dobrý den milá poradno.Môj príbeh je na dlhé rozprávanie,ale iba v krátkosti.Neviem ako dalej a čo mám robiť..ale dúfam,že mi aspon ukážete tú správnu cestu a dáte radu do života.Nejde tu omna,ale o moju drahú polovičku..na ktorej mi strašne záleží.Sme spolu cez 2 roky..máme už za sebou tolko trápenia,ale vždy sme si k sebe nejako našli cestu.Priateľ je závislý na drogách už asi 8 rokou a začínal tými najtvrdšími a to heroinom.Ked sme sa zoznámili bol práve prepustený z väzby kde si odsedel rok pre krádeže.Porozprával mi svoj príbeh a v tej dobe bol abstinent asi 2 roky.Všetko bolo super..bol taký odhodlaný a zamilovaný,že mal hned svoj cieľ a išli sme spolu bývať do podnájmu.Priateľ si našiel dobrú prácu,ktorou žije a baví ho až doteraz.Za krátku dobu sme si kúpili 1izbový byt a začali bývať,ale potom som si všímala jeho zmeny nálad..bol hrubý a iný.Priznal sa že do toho znovu spadol.Nedalo sa pomôcť a po roku sme byt museli predať..neboli financie a samé dlhy na krku..o liečení nechcel ani počuť..vraj skrz prácu a že to zvládne sám.Rozišla som sa sním a po mesiaci a pol mi zavolal a povedal,že stým skončil a že berie pervitin..pretože sa nedalo len tak odvikať v bolestiach a to som aj uznala.Bola som rada,že sa zbavil toho hnusného svinstva,pre ktoré som si tak veľmi vytrpela.Teraz sme každý u rodičou a on stále slubuje ako bude šetriť a ako si postavíme dom..budeme mať deti atd.Ale ja mám pocit,že to sú iba sluby.Peniaze všetky minie a to do koruny..začal hrát automaty a to vždy ked je na piku...stal sa závislým.Nechcem mu ublížiť,ale ja už takto nevládzem...najradšej by som utiekla niekam preč..aby som zabudla.Chcela by som mu pomôcť,ale neviem ako na to.Je veľmi tvrdohlavý a myslí si že má všetko pod kontrolou,ale ja to vidím trocha inak.Povedala som mu,že sním nevidím budúcnosť..rozplakal sa a ja som sa zasa nad ním ulútostila..ale už to jednoducho nezvládam..chcem niečo viacej od života,ale nechcem mu ublížiť..to by som si vyčítala.Prečo neni moja láska silnejšia ako droga..prečo si to tí chlapci neuvedomujú o čo všetko dochádzajú..o celý svoj život a o rodinu a blízkych.Dakujem za pochopenie.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, napsala jste nám tentokrát vcelku dlouhý "dotaz". Popisujete, jak jste se s přítelem seznámila a jak to bylo na začátku všechno skoro dokonalé. Postupně se to však začalo hroutit - byt, peníze, braní drog. Asi musí být hodně těžké a vyčerpávající mít za sebou něco takového. Tolik marných nadějí, planých slibů a zklamání. Nedivila bych se, a asi ani nikdo jiný, kdybyste toho všeho měla už plné zuby a na další pokusy se jednoduše vykašlala. Sama píšete, že byste od toho všeho nejraději utekla. Pořád ho ale máte ráda (zažili jste spolu i hezké chvíle) a tak mu chcete pomoct. Těžko ale pomůžete někomu, kdo o pomoc nestojí a má pocit, že má všechno pod kontrolou. Spousta lidí je v podobné situaci, jako Vy, a často se cítí bezmocní. Ale nezbývá nic jiného, než dotyčnému dát čas na to, aby sám došel k tomu, že brát nechce, případně potřebuje pomoct. V tuhle chvíli nemůžete přítele zbavit závislosti, ale můžete se postarat o sebe a určit si hranice a pravidla, za jakých jste ochotná s ním být v kontaktu, pokud bude brát. Někdy je to to nejlepší, co můžeme udělat - pro druhého, ale i pro sebe. Ale nebývá to jednoduché si podobná rozhodnutí ustát, obzvlášť pokuď je ten druhý někdo, na kom nám hodně záleží a zná naše slabá místa. Ale jedině když Vy sama budete v pořádku, nenecháte si od něj dál ubližovat, můžete mu pomoci v momentě, když bude o pomoc skutečně stát. Možná by Vám v tuhle chvíli pomohlo promluvit si s nějakým odborníkem osobně, než jen takhle přes internet. Bohužel ale nevím odkud jste, abych se pokusila najít nějaké kontakt ve Vašem okolí. Budu ráda, když znovu napíšete a snad najdeme zařízení, kde by Vám mohli pomoci - třeba se jen vypovídat a nebýt s problémem sama. S pozdravem, Gabriela Koryntová.