Asi mě neporadíte
někdo
Mám bratra "závislého" na kouření, sice víceméně na tabáku, ale ta jeho "srandička" nás stojí tak čtyři tisíce měsíčně a věčně zkažený vzduch. Navíc se pochopitelně i opíjí a kdo má snést jeho agresivní, buranské a někdy až smutně směšné nakládání s vybavením domácnosti a hlavně mezilidskými vztahy a hodně hlučné vyhánění podobných "kamarádů a kamarádek" často pozdě v noci. Jak říká máma celý táta, který s námi už dávno nežije. Problém bude asi i v tom, že máma se k tomu staví tak jaksi, že to je, možná boží trest, možná cosi daného, možná, po deseti letech, kdy si není schopný ani dokončit středoškolské vzdělání, natož založit stabilní rodinu, nebo respektovat ostatní členy domácnosti to možná spíš už vzdala. Prý ho nemůže třeba vyhodit na ulici. Jako by mě o to šlo. To na mně zůstaly nároky nezměněné, dva blázny v domácnosti už by na ni prý byli příliš. Já prostě musím udělat i to, co bratr nezvládne a ještě poslouchat máminy stesky, jak jí ubližuju a jsem protivný, když se už nemůže svěřit ani přede mnou. Pochopitelně babičky a příbuzní nám to spíše přejí, než aby pomohli. Máma už párkrát bratra "dovlekla" k pomoci od nějakých nadací, ale raději od něj všechno snáší, než aby hledala další řešení, mě má bratr pochopitelně za "ťunťu", který asi nezná život a podle toho se chová. Zkuste něco poradit, doufám že něco lepšího,než začít se shánět po podnájmu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Nevím, co bych Vám mohla v tuhle chvíli - takhle přes internet, obzvlášť, když mám jen těch pár kusých informacích - poradit. Vlastně ani nevím, kolik Vám je a jestli by vůbnec varianta o podnájmu přicházela v úvahu. Pochopila jsem, že žijete v jedné domácnosti - Vy, starší bratr a matka. Bratr kouří a pije, ničí vybavení domácnosti a celkově klid. Vypadá to, že matka na to všechno už rezignovala - vyhodit bratra nechce, všechno mu trpí, nemá ani žádné povinnosti. Nevím, co všechno to znamená pro Vás - ať už jde o ty povinnosti, které bratr neplní, nebo o Vaše pocity. Nevím, jaká práva máte doma Vy, ani co si vlastně pod něčím, jako je zlepšení situace, představujete. Jediné, co bych si snad dovolila Vám v tuhle chvíli poradit, je domluvit se společně na pravidlech, jak to bude doma fungovat. Když máte povinnosti, máte i práva, nebo se pletu? Určitě se to nezmění ze dne na den, ale můžete si zkusit prosazovat malé věci a být v tom důsledný. Máte určitě právo na vlastní soukromí a klid, včetně toho, aby se maminka svěřovala se svými problémy tam, kde jí pomohou. Můžete jí odkázat na poradnu pro mezilidské vztahy, a nebo aby si, třeba i sama, zašla tam, kam původně "dovlekla" Vašeho bratra. A nebo se na ně obraťte Vy. V tuhle chvíli to totiž nevypadá tak, že by chtěl pomoct Váš bratr. To Vy jste ten, kdo vidí problém a chce ho řešit. Držím Vám v tom palce a kdybyste potřeboval kontakt na nějaké zařízení, napište odkud jste. S pozdravem, Gabriela Koryntová.