pervitin, subutex - zákony aj.
Mari
Zdravím, Několik týdnů chodím s klukem, který je závislý na Subutexu a Pervitinu. Kvůli němu se znám se strašně moc narkomanama, ať už to jsou lidi v pohodě, který chtěj skončit nebo lidi, bez domova, bez naděje k čemukoli, pomalu už nevěděj jak se jmenujou. Poslední dobou nás hodně sledujou policisté a to jak běžnou kontrolou, tak i špehy v civilu. Zajímalo by mě, kdyby u někoho našli Pervitin nebo Subutex, co mu můžou vše napařit? Dále bych měla i přímo dotazy na mého přítele, zajímalo by mě, jestli při užívání těchto látek je spíše sexuálně tlumený, či naopak? Jaké psychické nemoci souvisí se závislostí? Mockrát děkuji předem

Odpověděl:
Dobrý den, když u Vás najde policie jakékoli množství drogy, může to být bráno minimálně jako přestupek, za který můžete dostat pokutu do výše 15 000,- Kč při opakovaném nálezu. Pokud vyšetřovatel, popř. soudce vyhodnotí množství účinné látky jako "větší než malé", může to být klasifikováno jako trestný čin, za který vám hrozí trest odnětí svobody. Množství drog, které je posuzováno jěště jako přestupek, je upraveno "Přílohou k závaznému pokynu policejního prezidenta č.39/1998", jejíž znění najdete na těchto stránkách v rubrice "Drogy a zákony" - Pokyn pol.prez.I. (Mimochodem, pokud jde o převoz přes hranice, tato množství neplatí a je to posuzováno vždy jako trestný čin.) K Vaší druhé otázce: Pervitin a subutex mají v podstatě opačný účinek - pervitin povzbuzuje, subutex tlumí. To platí i o sexuálních funkcích. Odpověď na Vaši otázku tedy není jednoduchá. Přijde na to, která látka byla aktuálně užita, v jakém množství a jak moc je organismus vyčerpán (konkrétně v případě dlouhodobého užívání pervitinu). Dále se ptáte, jaké psychické nemoci souvisí se závislostí. Závislost na tvrdých drogách se vám nezdá jako dost závažná psychická nemoc? V tom případě k tomu můžeme přihodit ještě toxické psychózy, které se objevují při masivním užívání pervitinu. Zpočátku se projevují paranoidními stavy (stíhy), posléze přichází na scénu bludy a halucinace. Tento stav většinou do 3 týdnů po vysazení odezní. Nezřídka se ale stává, že přetrvává a velmi obtížně se léčí. U části lidí nedojde k úplnému uzdravení nikdy. V zásadě se dá říci, že drogy mohou bý spouštěčem jakékoli psychické choroby, ke které má uživatel dispozice, a které by se bez tohoto podnětu možná nikdy neaktivovaly. Jinak více informací najdete na těchto stránkách v rubrice "Drogy a nemoci" - Psychická onemocnění a drogy. Uživatelé drog však nejsou ohroženi jen psychickými nemocemi. Více než 30% intravenózních uživatelů má žloutenku typu C, velmi častá je i žloutenka typu B a objevuje se čím dál častěji i virus HIV. Všechny tyto choroby jsou pohlavně přenosné, a proto doporučuji při sexu důsledně používat kondom. Mimochodem, nechcete mi napsat jaký vztah k drogám máte Vy sama? Dlouho jsem pracoval jako terénní pracovník s uživateli drog a setkal jsem se s mnoha děvčaty, která se snažila zachránit své závislé partnery. Výsledek byl ten, že začaly užívat také a mnoho z nich nedopadlo nejlépe. Není to náhodou také Váš případ? Opatrujte se. TN