Heroin a sport
Milan
Dobrý den, několik měsíců rekreačně užívám heroin, nosem. Líbí se mi to, ale hlídám si několikdenní intervaly, abych se nestal závislý. Celý život (je mi 30) rád sportuji. Zjistil jsem, že na heroinu mě pohyb těší ještě mnohem víc než za střízliva. Dát si po ránu lajnu a jít běhat je totální úlet. To samé silová cvičení i strečink. Cítím se totálně lehce a práce těla mi působí veliké potěšení. Ale tak nějak tuším, že to asi nebude úplně ten správný způsob, jak se při sportu povzbuzovat. Chtěl bych se zeptat, čím je tenhle účinek heroinu způsobený a jak jinak bych třeba mohl dosáhnout toho samého. Děkuji Vám

Odpověděl: Jakub Minařík
Zábavnost běhání na heroinu spočívá zřejmě ve dvou faktorech: 1. Heroin v malé dávce vás zbaví únavy, bolesti, ... S tím souvisí to, že při běhu se redukují nepříjemné pocity spojené s únavou, bolestí ve svalech, kloubech, ... 2. Heroin, jako silný opioid způsobuje euforii. Ta je druhým faktorem, proč běh na heroinu baví. Když člověku krouží kolem hlavy hejno růžových slonů, tak ho docela baví fakticky lecos. Souvisí s tím ale taky rizika: 1. nepříjemné pocity spojené s fyzickou námahou působí jako zpětná vazba, abychom to nepřehnali. Může se stát, že organismus přetížíte, aniž byste si toho všiml. 2. Pokud vám opiáty takhle pěkně fungují (to zdaleka není standard), tak se vám také velmi snadno vymknou z rukou. A umí to velmi zrádně. Dlouho to vypadá jako by nic a pak najednou zjistíte, že jste v průšvihu. Ona ta euforie, která je s jejich užitím spojená, taky vypíná zpětnou vazbu, které říkáme soudnost. A protože se jedná o látky velmi blízké nervovým přenašečům, které jsou v našem mozku přítomny fyziologicky, tak soudnost vypíná fakt dobře. 3. Heroinem také blokujete systém, který vám jako jedinný může přinést podobné uspokojení – totiž systém vnitřních opioidů, který nás zbavuje bolesti a přináší vnitřní pocit uspokojení po tělesném výkonu. Heroin tenhle systém blokuje, vede k tomu, že účinek vnitřních opioidů je nedostatečný – pro jejich malou produkci a také pro změnu nastavení receptorů. 4. Také existuje riziko předávkování. Vyšší dávka heroinu vás snadno zabije. Stačí jen, abyste si koupil kvalitnější zboží. Vyšší koncentrace účinné látky zabila už dost, poměrně zkušených uživatelů. A zdá se, že kvalita heroinu se spíše zlepší. Jeho produkce převýšila poptávku. Takže jediné moudré doporučení je - heroin zcela vyškrtněte ze svého jídelníčku. Může se totiž stát, že se jinak potkáme. A to bývá málokdy veselé setkání. :-) Pokud dojde náhodou k tomu, že se předávkujete a zemřete, tak se asi nepotkáme. Mrtvé pacienty zatím stále léčit neumím a neslyšel jsem ani, že by to uměl někdo z kolegů. :-(