můj syn
zoufalá
Dobrý den.Za měsíc bude mému synovi 17 let.Myslí m,že už to budou dva roky co začal kouřit marihuanu.Našli jsme ji u něj vzali jsme m u jí byla trošku scénka,že to není jeho atd. Hulí dál,stále se snažím sním o tom mluvit,že to není pro něj dobré,ale nic o tom prý nevím prostě se mu nemůže nic stát a dramatizuji to.Proč to dělá na to mi nedokáže nijak odpovědět.Dnej je to prý normální hulí skoro každej.Na otázky o jiných drogách říká,že není debil a se smažkama se nebaví.(vlastně ani nevím přesně co to znamená).Když přijde domů (chodí včas) nikdy nebyl nějaký zhulený že by to bylo vidět na první pohled mluví normálně,chodí atd.Jsem jeho matka a poznám na něm i sebemenší změny,myslím že někdo jiný by nic nepoznal.Do školy chodí a ještě to sním jde i když někdy je to náročné.Má komplikovanou povahu už od malička vždy dělal jen to co se mu chtělo a přesvědčit ho o tom že někdy musí dělat i to co se mu nechce je těžké.Zákazy,tresty na něj moc nefungují.Je to pak ještě horší.Kamárády má o rok starší stále stejné vždy tíhnul k těm akčnějším nerad se nudí od mala byl hyperaktivní.Občas chodí na pivko a.... nevím co ještě ale nikdy jsem ho neviděla opilého domu přijde v domluvený čas.Chtěla bych poradit co mám dělat když se to zhorší nebude třeba chodit do školy atd.Když mu nedám žádné peníze at si na hulení vidělá sám mám obavy z toho aby třeba nezačal mi je brát,a kdyby se tak stalo co mám dělat nemůžu přeci vyhodit 17 syna z domu když není plnoletý aby se o sebe staral sám když nedodržuje pravidla.Jeho kapesné na týden je 300 Kč.Prosím o radu i třeba na nějakého odborníka s kterým bych to mohla probrat podrobněji.Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, syn má bohužel pravdu, že v jeho generaci jde o celkem běžný jev. Je dobře, že se o tom bavíte, i když se možná od něj nic moc nedozvíte. Pokud byste chtěla zjistit víc o rizicích a účincích marihuany, abyste mu mohla být rovnocennější partnerkou v diskusi, podívejte se na naši poradnu na rubriku o drogách, kde je přímo stránka věnována marihuaně. Co se týče pojmu "smažka", říká se tak uživatelům tvrdých drog, tedy hlavně pervitinu. A teď k Vašim obavám - mám pocit, že syn zatím funguje dobře a je možná zbytečné předjímat, co by bylo, kdyby Vám začal brát doma peníze a podobně. Chápu i Vaše obavy, ale neměla byste být paralyzovaná tím, co nejhoršího by se mohlo stát. Myslím, že by bylo dobré ocenit, že dodržuje pravidla, která jste si určili, jako třeba že chodí včas domů. Nemyslím si ale, že by si neměl vydělávat sám. Starý je na to dost a pokud chce kouřit marihuanu, ať si to platí ze svého. Pochybuji že by ho to dohnalo k něčemu, kvůli čemu byste ho musela vyhodit z domova. Sama říkáte, že kouří marihuanu už dva roky a stále dobře funguje, proč by to zrovna teď mělo být výrazně jinak? Pokud byste se chtěla osobně poradit s nějakým odborníkem, zkuste kontaktovat linku pomoci při K centru v Liberci na tel. 482 710 276. Přímo ve Vašem městě se mi nepodařilo zjistit žádný kontakt, ale zde by Vám měli poradit, kam zajít. Pokud ne, napište prosím znovu, zkusím najít něco jiného.