Drogy, ale jaké?
Šárka
...před pár dny jsem se ptala na trávu. Dnes už mám podezření, že můj syn bere i něco jiného. Vzhledem k tomu, že má přístup i k větším finančním částkám (které já neovlivním), může se jednat i o heroin, kokain... ani nevím co dnešní "trh" všechno nabízí. Nesnáší jehly, tudíž vpichy se na jeho těle nenajdou, ale nacházím nastříhaná brčka. Od jeho kamarádů jsem zaslechla výraz, že Honza "smaží". Jak bych mohla zjistit co bere a jaké jsou možnosti ho toho zbavit? Myslím si, že s tím "novýmů je v začátku a ráda bych to podchytila. On drogy popírá, ambulantní léčbu lze tedy zřejmě vynechat. Je možná léčebna i proti jeho vůli (teď mu bude 17 let)? Bude si myslet, že se ho chci zbavit, ale jednou snad pochopí, že to je pro jeho dobro. Vyhrožuje útěkem z domu pokud podniknu nějaké kroky... Díky za odpověď. Šárka

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Šárko, jsem moc ráda, že jste se znovu ozvala. Ptáte se na docela hodně věcí, tak se pokusím na nic nezapomenout, ale kdyby bylo cokoli nejasné, napište klidně znovu. Na dnešním trhu je drog celá řada. Kdybyste se chtěla něco dovědět, podívejte se podrobněji na naše stránky. De facto hned na první straně je rozcestník, přes který se dostanete k popisu jednotlivých drog včetně jejich účinků (na psychiku i chování) a rizik. To by pro Vás mohla být jedna z cest, jak zjistit, co syn užívá. Další variantou jsou testy na přítomnost drog v moči. Ale sama je rodičům nedoporučuji, už kvůli jejich nespolehlivosti a tomu, že ukáží aktuální intoxikaci a nevyloučí to, že by syn bral něco před pár dny. Navíc je to docela velký zásah do důvěry. Ideální je pokusit se o upřímný (na obou stranách!!!) rozhovor, kde mluvíte o tom, jak se cítíte Vy, jaké máte obavy, co to s Vámi dělá a proč byste potřebovala vědět, co se děje, čemu nerozumíte apod. Také není na škodu domluva pravidel, které se pak důsledně dodržují. Další možností je návštěva odborníka - můžete tam zajít sama, nebo se synem. Podle toho, jak se domluvíte. Nicméně jednou ze zásadních otázek, kterou je dobré si položit ještě před tím, než budete zjišťovat, co všechno syn bere, je: Co udělám, až to zjistím? Odpověď na takovou otázku nebývá jednoduchá. Vypadá to, že Vy jste se rozhodla poslat ho na léčení. Ale abych pravdu řekla, taková povinná léčba, se často míjí účinkem. Rozhodně je to ale jedna z možností, kterou máte do doby, než bude synovi 18 let. S touhle možností bych byla hodně opatrná, podobně jako s těmi testy. Situace, ve které jste, nevypadá zrovna nejjednoduššeji. Asi by bylo dobré si o tom dopředu s někým promluvit, abyste pak nejednala pod návalem emocí. Přemýšlela jste už o něčem takovém? Kdybyste potřebovala kontakt na místo, kde se věnují rodičům, kteří řeší podobné problémy, jako Vy, dejte vědět odkud jste a zkusíme najít nějaký kontakt ve Vašem okolí. S pozdravem, Gabriela Koryntová.