mam strach o syna
alkaz
Dobry den, potrebovala bych poradit, kde se nachazi nejblizsi protidrogova poradna v blizkosti mesta Novy Bor. Mam strach, ze syn bere drogy. Kamaradi se v e-mailech zminuji o kokainu a ja vim od syna, ze kouri marihuanu. Nema o nic zajem, nedodelal skolu, pracovat nechce a muzu rict, ze se pokousi z nas jen profitovat. Je mu vcelku jedno, jake vztahy ma s rodici. Neni ochotny ani zvednout telefon a ohlasit se. Ted mu bude 20 let a da se rict, ze je neuveritelne nezodpovedny vuci vsem, vsemu a hlavne vusi sobe samemu. Mam o neho velky strach. Tema drogy jsme probrali a on ochotne prislibil, ze se testu zucastni. Jestli skutecne ano, bude to jedno velke vitezstvi. Ale prislib jeste nic neznamena, protoze v podstate vim, ze z 90ti procent nam jen lze. Jake jsou moznosti testu? Jak jsou spolehlive? A jak dlouho nazpet dokazi rozpoznat, jestli byla droga uzita nebo ne. Dekuji vam za odpoved.

Odpověděl:
Dobrý den, nejblíže máte Kontaktní centrum v České Lípě (Hálkova 1794, tel.: 487 831 545). Pokud se Vám nepodaří syna přesvědčit, aby ho s Vámi navštívil, můžete tam zajít i sama. V Kontaktních centrech poskytují podporu a poradenství také blízkým těch, kteří drogy užívají. Váš strach o syna je pochopitelný a určitě není snadné se s ním na něčem domluvit, pokud on nechce. (Mimochodem máte nárok po něm chtít, aby chodil do práce, nebo do školy a podílel se na starosti o domácnost i pokud drogy neužívá.)Pokud přislíbil, že si nechá udělat test na přítomnost drog, může to poskytnout příležitost si o možném užívání drog promluvit, ale test sám o sobě situaci nevyřeší. Určitě si Vy sama musíte dopředu rozmyslet jak zareagujete, případně jaké důsledky bude pro Vás i syna mít jak pozitivní tak negativní důsledek testu. Zkuste si přečíst text určený pro rodiče, kteří mají podezření na užívání drog u svého dítěte na webových stránkých www.odrogách.cz, v portálu pro rodiče, kde můžete najít užitečné informace. Ty můžete také najít např. v knize nakladatelství Grada O rodičích, dětech a drogách (autor Martin Hajný) z r. 2001. Nebo se můžete poradit osobně (či po telefonu) v kontaktním centru. Také se můžete obrátit znovu na nás. Přeji hodně sil. PS Testy na přítomnost drog umožňují rozpoznat, zda byla droga užita v nedávné minulosti (nejdéle u THC až 30 dní po užití, u kokainu (a pervitinu) to 2 až tři týdny po užití.