jak z toho ven
syn
dobry den,prosim vas o radu,uz neviem ako dalej...moj syn ma 24 rokov,uz niekolko rokov je na drogach,pokusala som sa mu pomoct,zaplatila som mu liecbu ktora stala 150 tisic kc ale nepomohlo.cele roky zije ako bezdomovec,obcas sa pride domov vyspat,vykupat,najest,ale dalsiu liecbu odmieta.kedze drogy su drahe,bol uz niekolko krat trestany a tu zacina moj dalsi velky problem.ziadne sudne trovy neplati,ani pokuty a tych prichadza z celej republiky dost,ani poplatky...u mna ma trvaly pobyt a ja sa bojim ze jedneho dna u mna zazvonia exekutoti a vystahuju ma na ulicu,pretoze jeho dlhy su obrovske az statisicove!!!da sa tomu nejak zabranit???skusila som mu zrusit trvaly pobyt ale bez sudneho rozhodnutia o vyklizeni bytu to zamietli a u sudu tiez nepochodim lebo nema 26 rokov a obcas sa doma zdrzuje to znamena ze je uzivatelom bytu.verte mi je mi na zblaznenie ked u mna zvonia policajti,bud mu nosia postu od sudu alebo ho hladaju pre nejaku trestnu cinnost.mozem sa nejako chranit aby som neprisla aj o domov???za odpoved velmi pekne dakujem a prajem vam vela zdravia,stastia a sil do dalsich rokov. s pozdravom Livie

Odpověděl:
Dobrý den, chápu, že jste v těžké situaci, ale váš syn je dospělý a za svůj život si zodpovídá on sám. S tím, že drogy nechce přestat brát mnoho nenaděláte, ale máte plné právo nenechat se zneužívat a synovi dát jasně najevo, že ho v jeho způsobu života dále nebudete podporovat. Pokud se týká právní části vašeho dotazu, kontaktovala jsem JUDr.Ing. Helenu Svatošovou z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. Poskytuje také právní poradenství rodinným příslušníkům závislých. K vašemu dotazu uvádí: "Dobrý den, z Vašeho dotazu není zřejmé, zda žijete na Slovensku anebo v České republice, což je důležité pro posouzení Vašich právních možností – právní řády se dnes již liší a my jsme schopni poskytovat právní rady a pomoc pouze ohledně českého práva. Pokud žijete v České republice, věc se má tak, že pokud je synovi více než 18 let a je schopen se sám živit (tj. není vážně nemocný apod.), netrvá Vaše vyživovací povinnost k němu a nemusíte mu výživu poskytovat. Výživou se pak rozumí i poskytování bydlení, strava, kapesné apod. Z toho, co píšete, mám za to, že Váš syn je schopen se sám živit a Vy máte proto právo mu výživu neposkytovat – jinak řečeno, máte i právo bez náhrady jej vykázat z bytu. Pokud by neopustil byt dobrovolně, je nutno podat žalobu na vyklizení bytu (soudní poplatek je zde 1000,- Kč). Poté, co syn byt opustí, je možné zajít na obecní úřad a požádat o zrušení trvalého pobytu. Právě tato adresa je první, na kterou se exekutoři obracejí, takže jejím zrušením podstatně snížíte riziko, že Vás exekutor navštíví, i když to nelze bohužel vyloučit úplně. V každém případě je však povinným syn a nikoli Vy (pokud jste mu nedělala při půjčkách ručitele) a exekutoři nemohou zabavovat Vaše věci. V případě vybavení domácnosti je obvyklé, že není na první pohled zřejmé, komu co patří a exekutoři často rozhodnou, že patří povinnému. Pokud je vlastník někdo jiný z domácnosti, musí se domáhat u soudu vyloučení těchto věcí z exekuce (musí tam prokázat, že jde o jeho věci, např. účtenkami). Co se ovšem týče bytu, pokud jej máte v osobním vlastnictví, lze toto zjistit velmi jednoduše nahlédnutím do Katastru nemovitostí, kam mají exekutoři přístup a byt Vám zabavit nemohou. To by mohli učinit pouze, pokud by byt patřil synovi. Pokud jste v bytě v nájmu, již vůbec neexistuje možnost, aby kvůli dluhům bylo zrušeno nájemní právo – na něm si exekutor nic nevezme a podle právního řádu to není možné. Pokud máte byt „v družstvu“ a družstevní podíl není psán na syna, také není možné, aby Vám byl tento podíl zabaven a Vy vykázána z bytu. V tomto ohledu Vám tedy nic nehrozí, pokud nemá práva k bytu syn anebo pokud jste mu nepodepsala ručení za jeho závazek/ky. Vaše movité věci v domácnosti Vám doporučuji chránit před exekutorem uchováváním všech dokladů k nim, které prokazují vaše vlastnictví. Pokud bydlíte na Slovensku, posílám Vám kontakt na organizaci Občan a demokrácia, kde by Vám mohli dát informace, kde lze právní radu získat: Občan a demokrácia, Ul. 29. augusta 38, 811 09 Bratislava, tel: 02 / 5292 0426, www.oad.sk. Za PPANO, Helena Svatošová"