rozdíl
Evka
Dobrý den,chci se zeptat,jestli je u různých lidí vnímáná závislost různě.Mám na mysli to,že někteří závislí,kteří tady píšou si to všechno uvědomují a někteří třeba zkončí na ulici,kradou...a nechápou to?Ta droga způsobuje to,že lidé nejsou soudní?Oni neví co dělají,nebo to ví?Nebo nerozumím tomu,proč když tady někdo píše,že ho to braní štve a chce přestat,tak proč to neudělá tak,že už si prostě nevezme?Já neberu drogy,jen tak si to tady čtu a nějak to nechápu.Co je ten pěkný pocit,který donutí lidi špatně dopadnout?Děkuji za vysvětlení,já vím že to není otázka pro mou akutní pomoc,ale tyto odpovědi jsem nikde nenašla.

Odpověděl:
Zdravím vás. Víte, jeden z charakteristických příznaků závislosti je, že závislý má potřebu drogu (alkohol, farmaka, tabák) nadále užívat, ačkoli si je vědom jejího negativního dopadu na svůj život a zdraví. A za tím, že se člověk stane závislým, se obvykle skrývá řada jiných psychických a osobnostních problémů dotyčného, které má potřebu si právě psychotropními látkami nějak překrývat. (např. nedostatek sebevědomí, úzkostné a depresivní stavy, různá psychická traumata v minulosti, nespokojenost s vlastním životem a neschopnost se v něm realizovat a řada dalších). Takže k tomu, aby člověk začal abstinovat a abstinenci udržel, je zpravidla potřeba mnohem více než jen "pevná vůle" a říci si, že už si nedám. Je nutné se vracet do minulosti a tyto primární problémy rozkrýt a naučit se s nimi nakládat jiným způsobem, než je vytěsňovat drogou. Takhle je to velmi zjednodušeně a krátce řečeno, problematiku závislosti skutečně není možné obsáhnout do jedné odpovědi v této poradně. Jen mě napadá – když vás to zajímá, co se poohlédnout po nějaké kvalitní literatuře k tématu...