co dělat s otcem?
Šárka
Dobrý den, je mi 15 let. Můj otec je nejspíš alkoholik. Pije okolo šesti piv denně a když má příležitost pije tvrdý alkohol. Často, když byl tvrdý alkohol doma či někde, kde otec spal, bylo napití se to první, co poránu udělal. Když se v rodině začneme o jeho problému bavit, řekne, že o tom nechce mluvit, že ho nemáme rádi, a proto ho takto trápíme apod. Nevím, co dělat. Jeho chování je často nesnesitelné, chová se velmi ošklivě ke své ženě (je po druhé ženat) a nedá se s ním jít nikam do společnosti. Chodí k psychologovi nebo k psychiatrovi kvůli depresím, dostává na ně prášky a také má prášky na srdce, neboť s ním má problémy. Pije, i když bere prášky, ke kterým je zakázáno požívat alkohol. Pokud je to možné poraďte mi nějak, prosím.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, to je těžké. Pokud už k psychiatrovi chodí a ten s jeho pitím nic nedělá, bude asi těžké dostat ho k dalšímu odborníkovi. Určitě ale jediná možnost je s ním o tom mluvit. A nenechte se zmanipulovat větami typu "vy mě nemáte rádi". Naopak, kdybyste ho neměli rádi, tak je vám to jedno a necháte ho ať se klidně upije. Mluvte s ním o tom, jak to kazí vaše vzájemné vztahy. Nabídněte mu například, že byste mohli zajít někam nejdřív společně (nebo on se ženou). Ideální by bylo, kdyby svému psychiatrovi řekl o svém problému a kdyby si s ním také hodně povídal, nejen si bral prášky. Pak by se třeba ukázalo, že jeho deprese a pití jsou jen dvě strany téhož problému. Nenechte se odradit a bavte se s ním o tom, jak Vám je, když Váš otec takhle pije a chová se nehezky. Případně se můžete alespoň vy, ostatní rodina, poradit s nějakým odborníkem, jak na něj dál.