Pomoc
zlatuška
Dobrý den. Potřebovala bych poradit. Můj přítel před 1,5 rokem začal z občasným šňupáním pervitinu. Já jsem před půl rokem odjela na stáž mimo rebubliku a vrátila se až teď. Z hrůzou jsem zjistila, že hned po mém odjezdu začal z nitrožilním užíváním. Nevím co s tím. Moc mi na něm záleží, ale nevím si rady. Léčebny odmítá a žádná centra navštívit nechce, prý to nepotřebuje. Zkusila jsem si vzít týden dovolenou a můžu z určitostí říct, že byl čistý. Jenže po návratu do zaměstnání, je to tu znovu. Stále mi slibuje, že jsem jediná kůli kterému by dokázal přestat, ale pořád se v tom plácáme. Opravdu už nevím jak dál. Je mi ho strašně líto. Vyhodily ho ze zaměstnání a rodiče se k němu neznají. Prý feťáka v rodině nestrpí, ale vůbec se nesnaží mu nějak pomoct. Jsem vlastně jediná kdo mu zbyl. Ale už přestávám mít sílu. Nemůžu se soustředit v práci, což se samozřejmě odráží na mém výkonosti, nemůžu spát když on taky ne. Je to bludný kruh. Pomůžete mi prosím??? Děkuji moc.

Odpověděl:
Dobrý den, obávám se, že Vám nezbyde nic jiného, než "zesílit signál". Nedejte na jeho sliby a výmluvy. Řiďte se jen tím, co dělá. On podle Vašich slov tvrdí, že nepotřebuje žádnou léčbu, ale zároveň není schopen sám abstinovat a to jste se nezmínila o jeho práci, zdravotním stavu... Začněte ho důsledně upozorňovat na to, co na něm vidíte za změny a tím mu zprostředkujte realitu, kterou on má pravděpodobně tendenci popírat. Pokud na to máte sílu, pokuste se mu zaplňovat volný čas a strukturovat jeho program tak, aby v něm nezbyl čas na drogy. Domluvte si jasná pravidla vzájemného fungování i to, co se stane, když je poruší. Nebojte se navštívit kontaktní centrum nebo podobné zařízení zabývající se touto problematikou. Kontaktní centra fungují zpravidla anonymně a můžete se oba objednat na naprosto nezávaznou konzultaci, při které si budete mít možnost utřídit, jaké vlastně máte možnosti. Kontakty naleznete na www.drogy-info.cz na mapě pomoci. Mějte na paměti, že byste se měla starat nejen o něj, ale také o sebe. Lidé užívající intravenózně velmi často podceňují riziko nákazy virem HIV a hepatitidami. Na Vašem místě bych při sexu trval na používání kondomu a přiměl Vašeho přítele k návštěvě lékaře, který mu udělá testy na zmiňované choroby. S "drogovým životem" je spojeno i mnoho jiných rizik, o kterých jistě sama tušíte. Pokud nepřistoupí na Vaše podmínky, vězte, že Vám nezbyde, než se zachovat podobně, jako jeho rodiče. Píšu Vám to nerad, ale hýčkáním ho k abstinenci nepřimějete a jako jeho přítelkyně nemůžete suplovat roli jeho rodičů. (Tím reaguji na Vaši skrytou poznámku.) Tak Vám přeji hodně štěstí a omlouvám se za zpožděnou odpověď. Jsme zavaleni dotazy. Směle se znovu ozvěte, pokud bude třeba. Hodně štěstí. TN