Věra
mému synovi je 23 let.Vždy to byl hodný a chytrý kluk plný zájmů o studium,práci.Rozuměl si se mnou i otcem.Byl šťastný.Před třemi lety onemocněl na Crohnovu nemoc.Posléze nechal studium na vysoké a změnil známé. Nemoc na něho zapůsobila negativně.Přestal mít zájem o studium a práci,která by ho bavila. Asi rok a půl bere pervitin,ale nepřizná to.Poznáme to na něm. I důkazy máme.Nyní mám pocit,že nás nenávidí.Jsme mu dobří tak akorát na to, aby se v teple vyspal,dostal jídlo a chtěl by peníze,které mu už nechceme dávat,protože je dospělý a má si vydělat.Je na úřadu práce a nesnaží se dostatečně,aby získal vhodnou práci.Je nešťastný,bez elánu,konfliktní. Už si nerozumíme,my rodiče jsme z toho nešťastní. Chceme,aby se léčil,ale on to odmítá a pervitin prý nebere a nechce o tom diskutovat,raději jde za pochybnými známými. Jak ho máme dostat k psychiatrovi,aby se léčil a byl to takový kluk,jako dříve.Prozatím je čím dál horší,jak psychicky,tak fyzicky i se svou nemocí. Je podvyživený,a uzlíček nervů.Prosím pomozte nám ho zachránit. Díky za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, úplně chápu, že máte o syna strach, vzhledem k nemoci, kterou trpí. Určitě je částečně pochopitelná i jeho ztráta zájmu o všechno. Na druhé straně ale bude asi potřeba se od těchto pocitů lítosti odpoutat, abyste byli schopni situaci nějak řešit. Tím, že mu poskytujete luxus domova, s jídlem, postelí a sem tam i penězi, mu v jeho letech rozhodně nepomáháte. I lidé s jeho chorobou jsou schopni žít plnohodnotně a kvalitně, jen musí trochu chtít. Myslím, že by bylo dobré nehrát s ním hru na nemohoucího. Je dost starý na to, aby se o sebe postaral sám. A pokud chce s Vámi sdílet domácnost, mělo by to být za určitých pravidel. Měl by tedy pracovat, přispívat Vám na domácnost, komunikovat s Vámi. Pokud ne, měl by si najít své vlastní bydlení, když si chce dělat všechno po svém. Tím zjistí, že to není tak jednoduché a samozřejmé. Vím, že je to v jeho situaci těžké, ale takhle opravdu jen podporujete jeho propad dolů. Počítám, že žádnou odbornou pomoc vyhledat nechce (nemusí to být kvůli závislosti, ale třeba psychoterapii, kde by se mohl bavit o svých pocitech okolo nemoci, o své ztrátě smyslu v životě). Myslím, že by ale mohlo pomoci Vám rodičům promluvit si s někým o tom, jak se synem dál a jak se v tom cítíte. Pokud byste potřebovali kontakt na nějakého odborníka, ráda Vám ho zašlu. Zatím přeji hodně sil a odhodlání ke změně.