Co s tím?
máma
Naše 14-letá dcera chodí do Prahy na konzervatoř, je tam na intru, jsme z venkova. O tomto víkendu jsem čistě náhodou objevila její korespondenci, ze které jasně vyplynulo, že ona i řada jejich spolužáků (věk 13-14) berou drogy, kouří, pijou alkohol... Dcera odjela v neděli zpátky s tím, že už "to" dělat nebude. Nevím co mám dělat, objednala jsem nás k jednomu psychiatrovi, kterému důvěřuji, ale nevím co s tím dál? Mám informovat školu? pak je pravděpodobné, že je všechny vyházejí, to mi dcera nikdy neodpustí, nebo policii? - jsou to přeci jen děti, nebo ostatní rodiče? Důkazy hovoří o tom, že již od loňska berou trávu, cigarety a chlast a v této chvíli se začínají ohlížet po něčem "novém". Shánějí LSD, opium. Věřím, že není pozdě, ale jak zasáhnout a neublížit jim ještě víc? nebo mám dcerau ze školy okamžitě odvézt, odhlásit a na ostatní se vykašlat?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že by bylo nejlepší vše v klidu probrat s psychiatrem, ke kterému jste objednaná. Zatím bych nedělala žádné další kroky, které by pak mohly být kontraproduktivní. Myslím, že není nezbytné to zatím říkat ani ve škole nebo na internátu - i když si nemyslím, že by studenty všechny vyházeli, ale spíše se to s nimi snažli nějak řešit. Koneckonců, těžko můžete cokoli dokazovat dceřinou osobní korespondencí a pokud nemá dcera prospěchové nebo kázeňské problémy ve škole, tak ji jistě nevyhodí proto, že se mimo školu opila nebo kouřila marihuanu. Myslím, že je to záležitost, pokud už, tak intenrnátu, kde dcera bydlí a kde zřejmě není režim nastavený na 13 - 14 leté děti, ale na starší studenty. Rozhodně bych byla velmi opatrná, co se týče policie - tam by to situaci spíše zhoršilo, dle mého názoru. Pokud jde o ostatní rodiče, zatím bych je neinformovala. Zkuste to nejprve zkonzultovat s odborníkem a zkuste spolu s ním formulovat nějaký postup. Bohužel je fakt, že pro 14 letou dívku není úplně ideální být celý týden sama, v zásadě bez dozoru v Praze (dozor v internátě zjevně není postačující) a být vystavená všem možným pokušením. V souvislosti s tím, že konzervatoř je škola spíše bohémská a nemyslím si, že by se především starší studenti různým podobným radovánkám nevěnovali, tak je to prostředí, kde je nesnadno něčemu takovému odolat. Napadá mě třeba, jestli nemáte v Praze nějaké přátele nebo příbuzné, u kterých by dcera mohla bydlet? Vnímala bych to jako rozhodně bezpečnější prostředí než internát. Zkuste všechno promyslet a kdyžtak znovu napište.