na perníku
Sára
Dobrý den,můj přítel-bývalý se stal závislý na perníku.Vztah už byl neúnosný,proto jsem se s nim rozešla.Denně užívá i.v.,k tomu pod vlivem hraje na automatech,přestal pracovat,peníze zjískává nějakým záhadným způsobem.Já jsem si myslela,že když se s nim rozejdu,tak mu to bude vadit a třeba s tim vším něco udělá.Nestalo se tak,nbastěhoval se k nějaké narkomance a vypadá to,že se všechny problémy ještě prohlubují.Já ho mám pořád ráda a tak si říkám jestli jsem neudělala chybu s tím rozchodem.Bojím se,že třeba nějak onemocní... Vůbec nechápu,že mě tak rychle a bez problému vyměnil za někoho jiného a přitom neřeší žádné své problémy,nic nesplácí atp.Musí přece vědět,že z toho bude mít potíže.Myslíte,že pod vlivem drogy to neví?Víte,říkám si,že člověk,když začíná nový vztah,tak chce všechno udělat ještě líp než předtím a on dělá jednu hloupost za druhou.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že jste rozhodně neudělala chybu. Možná, že jste očekávala, že se přítel změní a Vy se k němu vrátíte. Ale teď zjišťujete, že je to iluze, protože přítel je závislý, nic s tím zatím dělat nechce a ani rozchod ho nepohnul k tomu, aby se rozhodl pro změnu. Tím rozchodem jste zachránila sebe od destruktivního vztahu. S Vaším ex-přítelem to bohužel nezacloumalo tak, jak by mělo a jak jste si možná představovala. Myslím, že si do jisté míry uvědomuje, že z toho, co teď dělá, bude mít problémy, ale neřeší to. Navíc, pokud žije s přítelkyní, která bere také drogy, tak svůj life style měnit nemusí - jeho nynější přítelkyně zřejmě pohlíží na jeho užívání drog a chování s tím spojené jinak než Vy (což neznamená, že se na to dívá správně). Nebo snad myslíte, že kdybyste se s ním nerozešla, že by to bylo s přítelem jiné? Myslím, že pak by své chování už teprve neměnil a Vy byste se stejně časem dostala k tomu, že se s ním rozejdete. To, že má finanční potíže, pravděpodobně peníze získává nelegálně kriminální činností (jiný záhadný způsob si nedovedu představit), že nepracuje, užívá i. v .drogy a je možné, že onemocní nějakou infekční chorobou, je pouze jeho zodpovědnost. Vy jste pro něj udělala, co jste mohla, tím, že jste se s ním rozešla. Víc udělat nemůžete. Pokud se jeho problémy budou prohlubovat, tím je větší šance, že si to uvědomí a začne uvažovat nad tím, že mu drogy za to nestojí. Nicméně pro to se může rozhodnout jen on sám a obyčejně jiná cesta k léčbě a abstinenci než předchozí propad na "dno" moc nefunguje. Je mi líto. Zkuste se zaměřit více na sebe než na něj a zkuste přemýšlet spíš nad vlastní, než jeho, budoucností. Držím palce.