rada jak postupovat
hrochi
Dobry den, chtel bych poradit, jak nejlepe postupovat v nasledujici situaci. Jiz 2 mesice se stykam s divkou, ktera nitrozilne uziva jak pervitin, tak bohuzel i heroin. Tato slecna v 17 utekla z domu a do svych dnesnich 24 let se jeji zivot tocil jen okolo drog. Heroin uziva nitrozilne cca 4 mesice v podle ni stale malych davkach, ktere se dle ni a ja si taky zatim niceho nevsimnul nezvetsuji (zatim). Ja se teto divce snazim pomoct z toho marastu, ve kterem zije a ona se snazi to vse postupne omezit. A tady bych se chtel zeptat na radu co je v teto situaci nejlepsi udelat. Zatim se ma situace tak, ze si na muj popud nasla praci (svou prvni v zivote!!) a dela nekolikrat do tydne obsluhu v jedne herne (na ni prave neni vzhledove poznat, ze fetuje, tak jak fetuje, defacto na ni neni poznat, ze fetuje vubec a navic je velice atraktivni), prace to neni nic extra, ale vzhledem k tomu, ze nema dokoncenou stredni skolu a pravidelne uzivani drog prece jen zmenilo jeji vystupovani, spolehlivost a celkovy pristup, tak je to myslim prace prece jen jeste slusna. I presto, ze jiz nekolikrat prisla pozde, tu praci ma a snazi se tam chodit. Coz je myslim prvni pozitivum. Dale v jeji snaze o omezeni zacala vysazovat nitrozilni aplikaci a drogu kouri pres alobal, nevim jestli to je neco extra lepsiho, ale muj laicky nazor je, ze ten plech je prece jen lepsi nez nitrozilni aplikace. Mozna to nevypada jako nejaky velky pokrok, ale myslim, ze aspon nejaky pokrok to je a ze je kdyz uz nic jineho videt nejaka snaha. Nechci aby to vypadalo, ze tomu vsemu jen tise prihlizim jak stale bere, ona moc dobre vi muj nazor na jeji zavislost a to, ze s tim hrube nesouhlasim. Na druhou stranu si myslim, ze nejakym prehnanym "tlacenim na pilu" ci gesty typu, pokud neprestanes nechod me na oci, bych nicemu nepomohl a ze to proste takhle "ze dne na den" vyresit nejde a ze tento odvykaci proces bych mel s ni absolvovat pozvolna po malych kruccich. Mozna se ale pletu a proto bych se chtel zeptat na nazor odbornika, zda vyse popsane se da povazovat za nejaky pokrok a zda je vubec nejaka realna sance na jeji uplne odvyknuti a jak mam pripadne dale postupovat? Musim jeste podotknout, ze je to ted defacto ma divka, velice se na me upla a zda se, ze na me da a kvuli me se prave snazi to vse omezit. Dale musim rict, ze i presto, ze se v prostredi, kde lidi drogy berou vcelku pravidelne pohybuji jiz pres 7 let (jsem pravidelny navstenik klubu, parties, freeparties) a ona neni prvni zavisly clovek, ktereho znam osobne a sam jsem vyzkousel vetsinu drog (nikdy ale nic nitrozilne), tak momentalne jen obcasne kourim marihuanu a nic vic, jsem normalne zamestnany, tudiz mam staly prisun penez. Momentalne, ale pro me zacina byt velice narocne (jak psychicky, tak fyzicky) resit me zalezitosti v praci a nasledne po praci, popsane zalezitosti, ktere jsou samozrejm uplne odlisneho razu. Tak bych chtel pozadat alespon o castecnou pomoc touto cestou. Jeste bych zapomel podotknout, ze slecna jeste navic trpi cukrovkou, coz celou situaci cini jeste komplikovanejsi :( Predem dekuji za jakoukoliv radu.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, asi máte pravdu, že to nějaký pokrok je...nebo lépe řečeno, určitě to pokrok je. Ale připadá mi, že za poměrně velkou cenu z Vaší strany. Co by se stalo, kdybyste se rozešli? Vydržela by to Vaše přítelkyně dál sama, měla by nějaký důvod? Z Vašeho popisu mi připadá, že se snaží omezit braní jen proto, že by jinak přišla o Vás a tedy i o péči, kterou jí poskytujete. A sám píšete, že už začínáte být unavený. Takže otázka je, jak dlouho bude trvat, než začnete doplácet na svoji starost o ni, a to by nebylo nikomu k užitku. Ať říká cokoli o tom, jestli dávky heroinu zvyšuje nebo ne, je prostě pravidelným injekčním uživatelem drog, navíc poměrně dlouho a od raného věku. A jako taková by podle mě potřebovala komplexnější řešení než jen dočasnou práci (asi je poměrně jasné, že tahle jí dlouho nevydrží) a snižování drog a lepší způsob aplikace. To jsou velké pokroky, ale nejsou to pokroky k abstinenci, ale k bezpečnějšímu braní a kvalitnějšímu životu závislého - tzv. metody harm-reduction, tedy snižování rizik. Pokud chce Vaše slečna opravdu abstinovat, měla by myslím vyhledat odbornou pomoc a poradit se o nejlepší cestě pro sebe. Dovedu si představit například léčbu v terapeutické komunitě. Přeci jen není žádný začátečník. Taková léčba sice chvilku trvá, průměrně tak 9 měsíců, ale skoro bych se vsadila, že za těch 9 měsíců bude dál a úspěšnější než když budete pokračovat cestou, kterou jste se vydali. Obdivuji Vaše nasazení v její záchraně, jen dejte pozor, aby Vás to nepohltilo a ona nestála pořád na stejném místě. Pokud byste potřebovali nějaký kontakt, ráda Vám ho pošlu. Zatím přeji hodně trpělivosti a opatrnosti.