matka
Prosím o pomoc.Náš dříve chytrý a inteligentní plnoletý syn,který žije s námi v domácnosti užívá pervitin, asi už rok a půl.I když to popírá, vše k tomu nasvědčuje.Změna povahy,přátel,zájmů,rozprodává věci z domu,je na úřadě práce na domácnost nepřispívá.A má závažnou chronickou nemoc.Bere léky.Je to nemoc fyzická nikoliv psychická.Nicméně se mu psychika zhoršuje vlivem užívání léků a podle mého i drog.Jak ho donutit jít na léčení,než bude pozdě.Užívání drog popírá,ikdyž mám důkazy a zdravotně je na tom špatně.Bojím se,aby nezemřel nebo něco špatného neprovedl.Prosím pomozte.Jsem už z něho zoufalá.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu Vaše obavy o syna a vím, že je taková situace složitá. Myslím, že takto přes internet to bohužel asi nevyřešíme. Mám za to, že by bylo nejlepší se o situaci poradit s někým z odborníků osobně - získala byste potřebné informace, podporu a také byste se mohla lépe rozhodnout, jak postupovat dál. Pokud syn žije s Vámi v domácnosti, tak by bylo také na místě stanovit nějaká pravidla, která bude dodržovat - bez ohledu na to, jestli bere nebo nebere drogy, pokud on užívání popírá - tedy měl by přispívat na domácnost a podílet se na jejím chodu a rozhodně by nemělo být tolerováno rozprodávání věcí z domu. Je nutné mu stanovit nějaké hranice a při jejich porušování se domluvit na sankcích, které pak dodržíte. Myslím, že pokud se bude situace zhoršovat, je jedinou možností mu říct, že za takových okolností není možné aby s Vámi bydlel a trvat na tom, že by měl své potíže s drogami řešit, tedy jít navštívit odborníka, případně jít do léčby... Vím, že se to lépe píše, než pak udělá. Proto myslím, že osobní konzultace by Vám mohla pomoci si vše ujasnit a rozhodnout se, jak dál. Když mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla doporučit někoho z kolegů, kam byste se mohla obrátit. Zatím držím palce.