můj syn
Zdena
Již jednou jsem vám psala ohledně dotazu mého syna (kód 734703). Tímto Vám nyní děkuji za odpověď a prosím ještě jedou o odpověď. Můj syn tedy už 3.týden nebydlí doma. Musel odejít a odevzdat klíče od bytu. Při odchodu jsem mu řekla, že ho mám ráda, ale že již nemohu dále trpět jeho sliby. Že mu dveře přivírám ale nezabuchuji. Že až uvidím jeho nápravu a konkrétní činy, může se vrátit zpět. Syn si hned 2.den našel podnájem. Bydlí u dvou kamarádek(nejsou feťačky), má tam svůj zařízený pokoj.Chodí do práce, stýkáme se 1x týdně osobně a také se snažím být s nim co nejčastěji v kontaktu pomoci emailu. Byla jsem se i podívat, jak bydlí. Je to kousek ode mne a má to tam hezké. Jeho největší výhrou je pro něj jeho součásná přítelkyně. Skvélá holka, která kdysi, před 2 roky, také zkoušela asi půl roku pervitýn, ale nechala toho.(syn se mi přiznal, že i on bral pervityn) Hodně mu pomáhá. Má spoustu zájmů, studuje, je vyrovnaná a klidná. Minulý týden jsem si s ní dala schůzku, abych ji lépe poznala a promluvila jsem s ní. Myslím, že ji mohu věřit. Snaží se syna dostat zpět ke koníčkům. Ona sama sportuje.Je s ním každý večer po škole a víkendy syn tráví s ní u nich doma. Říkala,že má ze syna radost. Že už 3.týden nic nevzal. Že by to poznala. Chci se zeptat: může syn takto sám s její pomoci zvládnout svůj problém? Bral pervitýn asi 1.5 roku - víkendově, v posledním měsíci častěji. Zatím funguje, do práce chodí, koncem měsíce mi má splatit první splátku dluhu, nájem platí...Ale jak poznám já, že je opravdu v pohodě? Jak dlouho bude trvat, než opět bude "svůj"? eho přítelkyně teď odjíždí na 14 dní pryč. Bojím se, že to sám nezvládne. Jak ho mám zaměstnát nebo podpořit? Děkuji za odpověď Zdena

Odpověděl:
Dobrý den, jsem ráda, že se vám (oběma) tak daří to zvládnout. Chápu Vaše obavy, zda to syn zvládne sám. Zatím vypadá, že se mu daří. Myslím, že se mu to může podařit, ale asi to pro něj není úplně jednoduché a měl by vědět, že na to sám být nemusí. Jestli máte šanci o tom s ním mluvit, oceňte, že to zvládá, že to asi není lehké (to asi děláte) a připomeňte mu, že existují zařízení, kde mu můžou pomoci, podpořit ho, kdyby to pro něj bylo příliš těžké, nebo kdyby o tom "jen" chtěl s někým mluvit. Můžete mu i předat kontakty na konkrétní zařízení, kdyby se někdy rozhodl je využít. Stejně tak mu můžete nabídnout pomoc na dobu, co bude jeho přítelkyně pryč. Ne jako projev nedůvěry, ale jako nabídku... kdyby to pro tebe bylo těžké až tu budeš sám, zavolej mi, můžeme si promluvit, můžeme se sejít, kdyžtak se ho zeptejte, jakou konkrétní formu podpory od Vás by chtěl... Možná stačí jen vyplnit čas, nevím jaké jsou vaše zvyklosti, ale můžete nabídnout něco pro vás obvyklého - večeři, kino, procházku... Z Vašeho popisu to vypadá, že Váš vztah funguje pěkně, Vy odhadnete, kdy je potřeba ho více podpořit - v tom Vám nemusíme radit. Jestli má za sebou rok a půl užívání pervitinu, bude to asi ještě chvíli trvat, tak na to myslete a necouvněte z původně nastavených pravidel. Také nezapomeňte, pro starost o syna, pečovat o sebe. Pokud budete mít dojem, že to potřebujete, neváhejte se zajít poradit, požádat o podporu do zařízení, na které jsem Vám posílala kontakt minule - pomáhají tam i blízkým těch, co drogy užívají. Hodně štěstí a sil.